KUALA LUMPUR: Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa beliau tidak mempersoal sumber sumbangan berjumlah RM7 juta kepada Yayasan Akalbudi (YAB) yang diterima daripada dua ahli perniagaan.

Ahmad Zahid, 69, berkata beliau bersangka baik apabila menerima sumbangan itu kerana ia diberikan kepada YAB bagi aktiviti keagamaan dan amal kebajikan, bukan untuk kepentingan dirinya.

"Saya mesti bersangka baik jika sumbangan itu diberikan kepada YAB kerana tentunya ia adalah untuk kerja-kerja kebajikan kerana YAB juga menjalankan kerja-kerja kebajikan kepada orang bukan Islam, bukan hanya di Parlimen Bagan Datuk tetapi juga di beberapa tempat lain apabila ada masalah banjir," katanya.

Beliau berkata demikian semasa disoal balas Timbalan Pendakwa Raya Harris Ong Mohd Jeffery Ong mengenai sumber sumbangan RM5 juta yang diterima daripada pemborong tekstil Junaith Asharab Md Shariff dan RM2 juta daripada tukang emas Mubarak Hussain Akhtar Husin.

"Individu terbabit bukan ahli kongsi gelap dan polis tidak menjalankan siasatan terhadap mereka. Ia membabitkan isu integriti, saya tidak boleh mempersoal niat mereka untuk membuat sumbangan itu dan sebarang sumbangan saya anggap derma kepada YAB," katanya.

Ahmad Zahid tidak bersetuju dengan cadangan Harris Ong bahawa beliau bebas melakukan apa sahaja dengan sumbangan yang diterima atas nama kebajikan.

Beliau berkata sumbangan itu digunakan mengikut garis panduan dan objektif penubuhan YAB bagi menjalankan kerja-kerja kebajikan serta membantu golongan yang memerlukan.

Menyentuh pengeluaran dana YAB sebanyak RM17.9 juta bagi membantu anaknya Datuk Nurulhidayah mengambil alih saham Ri-Yaz Asset Sdn Bhd dan mengusahakan sebuah hotel butik di Bali, Indonesia, Ahmad Zahid berkata ia dilakukan bukan untuk kepentingan anaknya dan diri sendiri.

Harris Ong: Dana YAB adalah daripada penderma untuk kerja-kerja kebajikan kepada orang Islam dan bukan Islam namun pelaburan (Ri-Yaz) telah lari daripada objektif.

Bagaimanapun, beliau kemudian bersetuju dengan Harris Ong bahawa tiada arahan bertulis berhubung pengeluaran dana YAB sebanyak RM17.9 juta itu.

Pada 24 Jan lepas, mahkamah memerintahkan bekas Timbalan Perdana Menteri itu membela diri atas 47 pertuduhan dengan 12 daripadanya melibatkan pecah amanah, lapan pertuduhan rasuah dan 27 pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit dana milik YAB.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah bersambung esok.

-- BERNAMA