KUALA LUMPUR: Sekatan pengeksportan ayam pedaging hidup yang masih berkuat kuasa adalah bersifat sementara, iaitu sehingga harga dan pengeluaran ayam kembali stabil sepenuhnya.

Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee berkata, kerajaan juga sedar peningkatan kos pengeluaran ayam berikutan kenaikan kos makanan ternakan dan pemberhentian eksport memberi kesan kepada pulangan penternak.

"Dalam hal ini buat pertama kalinya, kerajaan bersetuju memberi subsidi kepada penternak ayam pedaging dan ayam penelur berjumlah RM1.1 bilion secara keseluruhannya bagi meringankan beban penternak ayam. Pemberian subsidi ini bermula 5 Februari 2022 dan akan berakhir pada 31 Ogos 2022.

"Setakat 29 Julai 2022, sebanyak 8,907 permohonan subsidi diluluskan berjumlah RM748 juta,” katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat, di sini, pada Khamis.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan Wong Shu Qi (PH-Kluang) yang ingin tahu kerugian dihadapi sektor penternakan ayam seluruh Malaysia sejak larangan eksport ayam berkuat kuasa pada 1 Jun 2022.

Ronald  memberitahu, kementeriannya melalui Jabatan Perkhidmatan Veterinar sentiasa memantau dan mengadakan sesi libat urus dengan semua pihak berkepentingan dalam rantaian pengeluaran bekalan ayam termasuk di peringkat ladang bagi memastikan bekalan dan kelangsungan pengeluaran ayam negara berada pada tahap optimum dan stabil.

Sementara itu, menjawab soalan Dr Azman Ismail (PH-Kuala Kedah) berkenaan stok penimbal negara bagi beras, beliau berkata, ketika ini kedudukan stok penimbal beras adalah pada paras 221,313 tan metrik iaitu 88.5 peratus daripada jumlah sasaran yang ditetapkan kerajaan iaitu 250,000 tan metrik menjelang 2022.

Katanya, kerajaan sedang menggandakan stok penimbal beras secara berperingkat daripada 150,000 tan metrik kepada 290,000 tan metrik menjelang 2023 bagi memastikan jaminan bekalan makanan negara serta menghadapi sebarang situasi luar jangka.

"Bagi menampung keperluan beras negara, kementerian sentiasa memastikan kedudukan stok beras sentiasa melebihi paras purata keperluan iaitu 200,000 tan metrik sebulan.

"Kedudukan stok beras di dalam negara di peringkat kilang, borong dan runcit sentiasa pada kadar konsisten setiap masa iaitu purata 400,000 tan metrik hingga 500,000 tan metrik," ujarnya.