TIADA sebarang layanan istimewa akan diperoleh artis terkenal yang juga pengasas kumpulan Dewa 19, Ahmad Dhani selama ditahan di penjara Cipinang, Jakarta Timur.

Bagaimanapun, sel yang akan dihuni penyanyi itu akan dipisahkan dari sel-sel yang menempatkan banduan perokok memandangkan Ahmad Dhani tidak boleh menghidup asap rokok.

Jaminan itu diberikan Ketua Penjara Cipinang, Oga Darmawan seperti dilaporkan portal berita Kompas pada Selasa.

Menurut beliau, permintaan agar Ahmad Dhani, 47, dipisahkan daripada banduan perokok dikemukakan keluarganya selain disokong oleh laporan perubatan.

"Beliau disahkan mengidap penyakit (anti asap rokok), jadi kami jauhkan (Ahmad Dhani) daripada perokok," kata Oga.

Mengenai layanan yang akan diperoleh pula, Oga berkata, Penjara Cipinang tidak berupaya memberikan perhatian istimewa buat Ahmad Dhani kerana pusat tahanan berkenaan mempunyai kapasiti yang amat padat.

"Kapasiti kami ialah 1,000 tahanan tapi sekarang terdapat 4,3000 tahanan, lalu keistimewaan bagaimana (yang boleh diberi pada Ahmad Dhani)?" katanya lagi.

Sementara itu, Oga berkata, ketua kumpulan serta pemain gitar utama Dewa 19 itu yang kini ditempatkan di bahagian orientasi berada dalam keadaan sangat baik.

Penghibur yang juga aktif dalam parti politik Gerakan Indonesia Raya (Gerindra) itu dijangka ditempatkan di bahagian berkenaan bagi membolehkannya menyesuaikan diri dengan keadaan semasa antara tiga hari hingga seminggu.

"Dalam tempoh tiga hari kami akan selia dan kenal pasti siapa yang boleh menjadi teman beliau. Sesudah itu mereka akan ditempatkan bersama," sambung Oga lagi.


BACA: Ahmad Dhani dihukum penjara 18 bulan, konsert Dewa 19 diteruskan


BACA: 'Tiada lagi lagu dan album baharu Dewa 19 selepas ini' - Ahmad Dhani


Pada Isnin, Majlis Hakim Mahkamah Negeri (PN) Jakarta Selatan menjatuhkan hukuman penjara 18 bulan ke atas Ahmad Dhani ekoran tiga entri beliau di laman Twitter yang berbaur hasutan dan membangkitkan rasa kebencian terhadap individu dan kumpulan.

Serentak itu, Majlis Hakim memerintahkan Ahmad Dhani ditahan.

Berdasarkan rancangan, Ahmad Dhani dan anggota Dewa 19 akan mengadakan Konsert Dewa 19 Reunion Live in Malaysia Feat Ari Lasso & Once Mekel di Stadium Malawati, Shah Alam, Selangor pada 2 Februari ini.

Sekalipun Ahmad Dhani tidak muncul, konsert berkenaan akan tetap diteruskan seperti yang dirancang.