Jawatankuasa khas perlu dibentuk segera oleh kerajaan negeri dan pusat bagi memastikan Tanah Rizab Melayu tidak disalahgunakan.

Presiden Pertubuhan Pemikir Agenda Watan Malaysia (Pemikir), Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman berkata ia perlu dilaksanakan segera sebelum terlewat.

"Pihak berkaitan perlu memandang serius isu tanah rizab Melayu yang telah diperuntukkan dalam Perlembagaan negara sebelum segala usaha menyelamatkannya terlambat," ujarnya dalam temubual eksklusif Astro AWANI baru-baru ini.


Jelasnya penubuhan jawatankuasa itu nanti bukan untuk menidakkan hak kaum lain tetapi perkara mengenainya telah dipersetujui Raja-Raja Melayu sebelum negara mengecapi kemerdekaan.

"Peruntukan sebanyak 50 peratus untuk kaum Melayu telah ditetapkan sendiri oleh Majlis Raja-Raja dan ia menjadi sebahagian syarat kemerdekaan negara.

"Majlis Raja-Raja turut mempersetujui bahawa baki 50 peratus lagi tanah Melayu boleh direbut oleh kaum lain termasuk Melayu," ujarnya.

Menurut Tan Sri Abdul Aziz lagi, Enakmen Rizab Melayu ERM atau Undang-undang Tanah Rizab Melayu telah diperkenal British seawal 1930-an.

ERM mula diperkenalkan pada 1 Januari 1914 apabila Enakmen Rizab Melayu 1913 (ERM 1913) dikuatkuasakan di negeri-negeri yang dahulunya dikenali dengan nama Negeri-negeri Melayu Bersekutu (NMB) iaitu Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang.

Enakmen Rizab Melayu 1913 ini telah dimansuhkan mulai daripada 15.12.1933 dan digantikan dengan ERM 1933. Pada tahun 1935 ERM 1933 ini telah disemak dan diterbitkan semula sebagai ERM (NMB Bab 142) dan digunakan hingga ke hari ini.

Negeri-negeri lain kemudiannya turut mewujudkan ERM mereka masing-masing iaitu Kelantan, Kedah, Perlis, Johor dan Terengganu.

British menurut Tan Sri Abdul Aziz tidak mengadakan apa-apa ERM di Pulau Pinang, Singapura dan Melaka.

Jelasnya lagi, ia diilhamkan oleh British setelah melihat beberapa perkara melibatkan orang asal dan Melayu di tanah Melayu ketika itu yang dilihat akan menghadapi kesukaran bersaing dengan kaum lain.

"British ketika itu telah melakukan kajian yang terperinci dan menemui bahawa Orang Asal dan Melayu akan berdepan kesukaran bersaing dengan kaum lain dari sudut ekonomi.

"Maka melalui enakmen itu penduduk asal akan mempunyai peluang untuk merancang pembangunan dan memiliki tanah sendiri untuk dibangunkan," ujarnya.

Tan Sri Abdul Aziz bagaimanapun melahirkan kekesalan apabila segala usaha yang telah dibuat sebelum merdeka, di ambang merdeka dan selepas merdeka telah dipersia.

Kesan dari kurangnya keprihatinan itu jelasnya telah menyumbang kepada masalah ekonomi khususnya melibatkan kaum itu.

"Hari ini jangan kata kita nak lihat 50 peratus, hendak lihat 20 peratus pun susah.

"Di Kuala Lumpur hari ini hanya tinggal 2 peratus dan di Putrajaya setahu saya tiada langsung rizab Melayu," ujarnya.

Mengulas mengenai usaha kerajaan negeri Johor yang meningkatkan tanah rizab melayu daripada 22.8 peratus tahun lepas kepada 29.2 peratus pada tahun lalu, Tan Sri Abdul Aziz berkata ia perlu dicontohi dan disegerakan tindaknnya oleh negeri lainnya.

"Saya sokong usaha yang telah dibuat beberapa negeri yang cuba meningkatkan tanah rizab Melayu di negeri masing-masing.

"Secara purata peratus maksima tanah rizab Melayu di negeri terlibat hanya sekitrar 20 peratus," ujarnya.

Tan Sri Abdul Aziz berkata inisiatif pewujudan enakmen tersebut termaktub dalam Artikel 153 Perlembagaan Malaysia perkara 2.

Mengimbau perebutan ekonomi antara kaum pada 1969, Tan Sri Abdul Aziz berkata kerajaan semasa ketika itu telah mengilhamkan Dasar Ekonomi Baru (NEP).

Beliau yang terlibat secara langsung dalam pengubalan polisi ekonomi itu berkata, usaha dasar itu adalah untuk kaum Melayu semata-mata.

"Selepas tragedi berdarah itu, kerajaan telah berbincang dan menetapkan dasar baru itu untuk membantu kaum Melayu untuk terlibat secara langsung dalam perkembangan ekonomi negara dan seterusnya memajukan lagi kaum Melayu.

"Usaha itu berjaya sebenarnya dengan apa yang telah kita dekad-dekad selepas itu, tetapi hari ini ia tidak lagi berkisar tentang cerita sama kerana dasar itu telah tiada lagi," ujarnya.

Tan Sri Abdul Aziz berkata rentetan rencatan kelangsungan dasar itu mungkin menjadi punca kepada penurunan tanah rizab Melayu dan mengakibtkan berlakunya aktiviti-aktiviti yang tidak diingini seperti yang berlaku di Tanah Rizab Melayu Sg Kuyoh.

"Dulu ia berjaya dilaksanakan dengan keprihatinan semua pihak namun sekarang ia seolah-olah tidak lagi dipedulikan.

"Jika benar ada usaha untuk melihat kaum Melayu maju seiring pembangunan negara maka jawatankuasa khas itu perlu dibentuk segera dan semua pihak perlu serius demi mempertahankan hak sebenar orang Melayu," kata beliau.

Tan Sri Abdul Aziz turut berpesan agar kaum itu perlu mula ambil tahu mengenai hak mereka dan berusaha dari sekarang demi generasi akan datang.

"Itu hak orang Melayu. Kalau bukan orang Melayu untuk mempertahankannya, siapa lagi?" ujarnya.