Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Selangor meminta kerajaan negeri untuk mengambil langkah sama terhadap Loji Rawatan Air Langat 2 (Langat 2) dan Projek Datum Jelatek selepas pembatalan projek Lebuhraya Kinrara Damansara (Kidex) oleh menteri besar, Mohamed Azmin Ali pada Isnin.

Penyelaras Bersama SAMM Selangor, Khairooll Anuar Al-Megat berkata pembatalan perjanjian air dan Datum Jelatek disifatkan harus dibuat kerana ia merupakan faktor penyingkiran bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim satu masa dahulu.

"Keputusan pembatalan Kidex adalah langkah prihatin yang membuktikan Azmin mendengar suara rakyat.

"Namun selepas Kidex, perjanjian air dan Langat Dua juga merupakan alasan yang dikemukakan untuk menyingkirkan pentadbiran Abdul Khalid sebelum ini. Meneruskan Langat Dua dilihat agak mengelirukan dan menipu rakyat.

"Jika perjanjian Kidex dibatalkan demi kepentingan penduduk dan pengundi elit di Damansara, maka isu-isu berkaitan rakyat yang lain juga harus dipandang Azmin," katanya dalam satu kenyataan disini hari ini.

Khairooll mengulas isu pembatalan Kidex oleh Azmin dengan alasan kerajaan negeri mendapati pihak Kidex gagal mematuhi syarat-syarat yang dipersetujui sebelum tarikh akhir 14 Februari 2015.

Kata Azmin lagi, Kerajaan Selangor juga sebelum ini telah meminta syarikat itu untuk menyediakan penilaian bebas tentang impak lalu lintas, sosial dan alam sekitar untuk membuktikan manfaat lebuh raya itu kepada penduduk di kawasan yang terlibat.

Dalam pada itu jelas Khairooll, Azmin turut diminta memberi perhatian di dalam isu Datum Jelatek di mana rakyat setempat terdiri daripada golongan sederhana dan tidak mendapat perhatian sewajarnya.

"Kerajaan Selangor harus lebih peka dan tidak dilihat pilih bulu dalam menjaga kepentingan rakyat. Kita mencadangkan pihak kerajaan membuka bancian umum bersasaran isu tertentu sebelum membuat sebarang keputusan atau perjanjian dimetrai dan polisi ditentukan.

"Kita juga berharap agar kerajaan negeri sentiasa konsisten dalam memperjuangkan kesejahteraan rakyat tanpa mengira aspirasi politik, komposisi kaum dan status sosio-ekonomi bukan sahaja dalam isu Kidex tetapi dalam semua polisi yang ingin dibuat," jelasnya.

Projek Langat 2, yang tertangguh sejak 2008 diteruskan selepas Selangor menandatangani perjanjian persefahaman antara kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan pada 26 Februari tahun lepas.

Projek itu antara komponen utama Skim Penyaluran Air Mentah dari Pahang ke Selangor bagi merawat 2,260 juta liter sehari (JLH) air mentah dari Sungai Semantan, Pahang ke Sungai Langat bagi memenuhi keperluan permintaan tambahan bekalan di negeri Selangor, Kuala Lumpur, dan Putrajaya sehingga 2025.

Ia dijangka siap sepenuhnya pada 30 April 2017 secara berperingkat dan menelan kos kira-kira RM3 bilion.