Malaysia sedang dan bakal menyaksikan lebih banyak lagi rakyat Rohingya yang akan membanjiri negara ini jika kerajaan Myanmar tidak menghentikan kekerasan terhadap mereka di wilayah Rakhine.

Timbalan Pengerusi Biro Antarabangsa Pemuda UMNO Bastien Onn berkata Malaysia pasti menjadi destinasi utama mereka kerana lokasi, kemajuan ekonomi, agama Islam dan yang paling utama perasaan selamat di negara ini.

"Ini semua merupakan faktor kehadiran mereka d sini. Kerajaan Myanmar harus tahu implikasi daripada tindakan mereka bakal menimbulkan beban huru-hara kepada negara-negara jiran dan mewujudkan krisis kemanusian terbesar di rantau ASEAN.

"Lambakan rakyat mereka di sini menjadi masalah setempat yang perlu diatasi dan ASEAN harus duduk di meja perundingan bagi memastikan ada tindakan proaktif semasa dan selepas krisis d Rakhine," katanya kepada Astro AWANI, di sini, hari ini.

BACA: ATM pantau secara dekat isu Rohingya - Hishammuddin

BACA:
Tabung 'Sinar4Rohingya - Solidariti Untuk Kemanusiaan' dilancar petang ini

Sebelum ini, Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata Angkatan Tentera Malaysia (ATM) memantau secara dekat perkembangan isu penindasan masyarakat minoriti Islam Rohingya di Rakhine.

Jelasnya, beliau telah mengarahkan Panglima ATM Jeneral Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor untuk mencari jalan bagi membantu pelarian Rohingya di Myanmar dan Bangladesh.

Hishammuddin yang juga Menteri Tugas-Tugas Khas di Jabatan Perdana Menteri berkata sekiranya ATM tidak mendekati pelarian Rohingnya, kecenderungan untuk mereka mendekati kumpulan ekstremis adalah tinggi.

Dalam pada itu, tegas Bastien, kebimbangan yang dibangkitkan oleh Hishammuddin adalah sangat berasas dan harus diambil berat.

"Pelarian Rohingya merupakan mangsa yang tersepit. Manusia yang sedang dalam kesusahan mudah dimanipulasi. Ditambah pula sedang marah dan sedih.

"Wujud kebimbangan yang besar jika ada antara mereka yang lari dan berselindung di Malaysia merancang untuk memulakan gerakan militan kepada negara ini atau Myanmar sendiri.

"Sebab itu peri pentingnya isu pelarian bukan lagi perkara yang asing buat rakyat Malaysia," katanya.

Jelas Bastien, adalah sesuatu yang memalukan jika ASEAN yang sudah berusia 50 tahun tidak dapat menggendong masalah seperti itu secara bersama.

"Myanmar harus dipertanggungjawabkan dan ketetapan yang jelas perlu disusuli dengan penyelesaian.

"Apakah tindakan yang harus dilakukan kepada rakyat Rohingya yang memenuhi negara-negara jiran? Kekal tinggal atau dibawa pulang semula?" soalnya.

TONTON: Pengenalan data biometrik untuk pemegang suaka politik

TONTON:
PBB desak komuniti dunia bertindak bantu etnik Rohingya

Kerana itu, ujarnya, pentingnya Malaysia mempunyai cara untuk memastikan kehadiran mereka berteduh dan berlindung di negara ini direkodkan secara sistematik.

"Kita memuji langkah yang diambil oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) seperti yang dinyatakan oleh Timbalan Menterinya Datuk Nur Jazlan Mohamed bahawa mereka sedang melaksanakan pendaftaran biometrik bagi pelarian-pelarian ini.

"Ia memberi jaminan kepada rakyat Malaysia untuk tidak berasa bimbang dengan kehadiran mereka yang mencari perlindungan kerana kedudukan mereka dipantau dan direkod oleh KDN, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Imigresen khususnya.

"Pelarian bukan lagi perkara yang asing buat rakyat Malaysia apatah lagi masyarakat dunia yang sudah memandang isu ini sebagai sebahagian daripada tanggungjawab menjadi warga dunia yang prihatin dan simpati," jelasnya.

Oleh yang demikian, kata Bastien, tindakan KDN memperkenalkan sistem pendaftaran biometrik adalah amat kena pada masanya.

"Dalam Malaysia memainkan peranan di rantau ASEAN ini, perlulah KDN mendaftarkan kehadiran mereka supaya menghilangkan kerisauan rakyat dengan ketibaan mereka yang ramai.

"Pendaftaran ini memudahkan pihak Imigresen dan PDRM untuk menjalankan tugasan mereka memantau pelarian dengan lebih lancar.

"Ini dapat membantu PDRM selari dengan hasrat Ketua Polis Negara Datuk Seri Mohamad Fuzi Harun yang tidak mahu sebarang elemen militan pengganas berlaku d Malaysia," tegasnya.

Jelasnya, proses itu sekali gus akan mengurangkan kerisauan rakyat terhadap kehadiran pelarian di negara ini.

"Proses pendaftaran ini akan mengurangkan kerisauan rakyat terhadap kehadiran pelarian d Malaysia apabila mereka bukan lagi 'phantom' ataupun halimunan di bumi kita," katanya.