MUALLIM: Seorang lelaki maut dalam kemalangan yang melibatkan tujuh kenderaan di kilometer 381.3 Lebuhraya Utara Selatan arah selatan awal pagi ini. 

Ketua Polis Daerah Muallim, Supt Mohd Hasni Mohd Nasir berkata, kenderaan itu ialah empat buah lori, sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) jenis Nissan X-Trail, sebuah kereta Proton Iriz dan sebuah ambulans.

Menurutnya, kemalangan yang berlaku kira-kira jam 12.11 pagi itu menyebabkan pemandu sebuah lori kontena, Mohd Khairuddin Md Taharim, 44 tahun, meninggal dunia di lokasi kejadian.

Bagaimanapun, katanya, pemandu enam kenderaan lain tidak mengalami kecederaan.

Menurutnya, siasatan awal mendapati lori mangsa yang dalam perjalanan dari Ipoh ke Kuala Lumpur, hilang kawalan dan bergesel dengan sebuah lori kontena lain, menyebabkannya terbabas ke bahu jalan.

“Kemudian, datang X-Trail dari arah yang sama, telah membrek, namun dilanggar oleh Proton Iriz dari arah belakang.

“Setelah itu, datang sebuah lagi lori dari arah yang sama, tidak sempat mengelak, telah terlanggar kon yang diletakkan di bahu jalan, lalu terlanggar ambulans, X-Trail, sebuah lori tiga tan dan akhir sekali, kontena yang dipandu mangsa,” katanya dalam kenyataan di sini.

Foto JBPM Perak

Menurutnya, kemalangan menyebabkan sebuah lori melintang sehingga menutup lorong tengah dan kanan manakala lori mangsa melintang menutup lorong kiri dan bahu jalan.

Hasni berkata, satu lorong telah dibuka pada 7.37 pagi, diikuti satu lagi lorong tidak lama kemudian.

Menurutnya, semua lori yang terlibat dalam kemalangan telah ditarik ke tepi.

Kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Foto JBPM Perak

Terdahulu, jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Perak berkata, pihaknya menerima maklumat mengenai kemalangan itu pada 12.50 pagi.

“Terdapat seorang mangsa tersepit dan disahkan maut di lokasi oleh pihak ambulans Kementerian Kesihatan,” katanya.

Menurutnya, anggota bomba mengeluarkan mangsa yang tersepit menggunakan peralatan menyelamat dengan bantuan dua buah kren.

Operasi yang diketuai Penolong Penguasa Bomba Ahmad Nazirulmubin Narodi tamat jam 4.50 pagi.


Foto ihsan PDRM

Sementara itu, menurut Twitter Plus Trafik, kemalangan yang berlaku di laluan antara Slim River dan Behrang itu telah menyebabkan laluan terhalang.

Ia menyebabkan kenderaan dalam keadaan statik sejauh empat kilometer dan trafik kemudiannya dilencongkan keluar ke Plaza Tol Slim River. 

Foto ihsan PDRM