Sidang Parlimen tergempar bagi membentangkan usul mengutuk tindakan tidak berperikemanusiaan ke atas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 akan disiarkan secara langsung di TV1, Rabu ini.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata siaran langsung sidang Parlimen tergempar berkenaan akan bermula pada 10 pagi Rabu, 23 Julai.

"Mari saksikan bersama-sama siaran langsung sidang Parlimen tergempar bagi membentangkan usul mengutuk tindakan tidak berperikemanusiaan ke atas MH17 pada 23 julai 2014 bermula jam 10 pagi di TV1 atau layari http://m.rtm.gov.my/," katanya di laman facebook beliau Isnin.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam perutusan khas nahas MH17 Khamis lepas berkata beliau memutuskan untuk memanggil sidang Parlimen tergempar bagi membentangkan usul mengutuk tindakan tidak berperikemanusiaan ke atas pesawat tersebut.

Pesawat MH17, yang membawa 283 penumpang dan 15 anak kapal, sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ketika ia terhempas di Donetsk, timur Ukraine, berdekatan sempadan Rusia pada Khamis.

Pihak berkuasa Ukraine percaya pesawat Boeing 777-200 itu ditembak jatuh namun sehingga kini tiada pihak yang tampil mengaku bertanggungjawab.