Cubaan sindiket pengedaran dadah mengaburi mata pihak berkuasa dengan membungkus 52.8 kilogram dadah jenis syabu menggunakan bungkusan teh dan disimpan di dalam tong ais, gagal, apabila dihidu pasukan polis pada Sabtu lalu.

Dalam operasi yang dilakukan selama 16 jam bermula pukul 2.30 pagi itu, turut dirampas 3.3 gram dadah jenis ketamin dan satu biji pil ekstasi.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Seri Mohmad Salleh berkata, seramai lapan individu termasuk tiga wanita warga tempatan berusia 20 hingga 31 tahun di dua lokasi berasingan di Malim, di sini.

Menurutnya, kesemua rampasan dadah bernilai RM3.7 juta.

“Berdasarkan siasatan kita mendapati, setiap satu kilogram syabu bernilai RM70,000 dan rampasan sebanyak 52.8 kilogram baru-baru ini mampu menampung permintaan seramai 260,000 penagih dadah di seluruh negara.

“Dadah yang dirampas ini kita percaya untuk pasaran tempatan dan pasaran negara jiran selain rampasan terbesar di Melaka,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Tambah Mohmad, hasil pemeriksaan mendapati lapan individu yang ditahan didapati positif penyalahgunaan dadah selain mempunyai rekod jenayah lampau berkaitan dadah.

Dalam pada itu kata beliau, pihaknya turut merampas dua buah kereta, motosikal, wang tunai dan sejumlah barangan kemas bernilai RM54,056.19.

“Setakat ini, kita masih menyiasat kegiatan sindiket itu dan kesemua mereka kini ditahan reman selama seminggu bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952,” katanya.