Kerajaan hari ini telah membuat keputusan untuk menyemak semula SOP Hari Raya Aidiladha dan Ibadah Korban setelah mengambil kira risiko penularan semula jangkitan COVID-19.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan memutuskan untuk mengehadkan tidak lebih 10 ekor haiwan bagi masjid dan surau termasuk lokasi korban yang telah dibenarkan oleh Pejabat Agama Daerah dan Pihak Berkuasa Tempatan.

Had itu tertakluk kepada keluasan lokasi korban.

"Walau bagaimanapun, Kerajaan menggalakkan agar ibadah korban dilakukan di rumah penyembelihan di bawah Jabatan Perkhidmatan Veterinar (28 buah) dan rumah penyembelihan Ruminan Swasta yang dilesenkan ( 31 buah).

"Jumlah kehadiran sewaktu ibadah korban mengikut 20 orang untuk setiap ekor haiwan," katanya dalam sidang media PKPP di bangunan parlimen di sini pada Isnin.

Ujarnya lagi, jamuan makan di tapak korban adalah tidak dibenarkan kecuali makanan dibungkus.

"Bagi jamuan di rumah, tidak boleh melebihi 20 orang pada satu-satu masa," kata beliau lagi.

Dalam pada itu, waktu ibadah korban di masjid dan surau hanya boleh diadakan selama 4 hari termasuk hari pertama Hari Raya Aidiladha, selepas solat Sunat Aidiladha dan tiga hari Tasyrik.

"Walau bagaimanapun, mengambil kira Hari Raya Aidiladha jatuh pada hari Jumaat, ibadah korban digalakkan untuk dilakukan pada hari kedua, ketiga dan keempat," ujar beliau.

Selain itu, individu-individu yang masih dalam proses home quarantine dilarang sama sekali untuk keluar dari rumah apatah lagi untuk pulang ke kampung ataupun menunaikan Solat Sunat Aidiladha malah tidak boleh untuk menerima tetamu.

"Jika individu yang memakai wristband kuarantin melanggar peraturan yang ditetapkan, orang ramai diminta untuk melaporkan kepada PDRM.

"SOP ini terpakai di Wilayah Persekutuan dan boleh digunapakai oleh Majlis Agama Negeri-Negeri sebagai rujukan," tambahnya.