KUALA LUMPUR: Polis membuka kertas siasatan dan akan memanggil penganjur serta pihak hotel bagi majlis pernikahan selebriti, Neelofa, 32 dengan pendakwah bebas, Muhammad Haris Mohd Ismail atau PU Riz, 26, berkaitan pematuhan kepada prosedur operasi standard (SOP).

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Mohamad Zainal Abdullah berkata, kertas siasatan sudah dibuka mengikut Seksyen 21A Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).

"Kami menerima laporan berhubung isu ketidakpatuhan kepada SOP, jadi kami sudah membuka kertas siasatan pada semalam (Sabtu).

"Dijangka petang ini pihak penganjur majlis dan pihak hotel akan datang untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan," katanya ketika dihubungi Astro AWANI pada Ahad.


Perkahwinan Neelofa | Didakwa tidak patuh SOP, polis buka kertas siasatan

Mohamad Zainal berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan akan memanggil pengantin dan tetamu untuk membantu siasatan.

"Ada kemungkinan kita akan panggil mereka jika ada keperluan, tapi buat masa sekarang kita akan panggil penganjur dan pihak hotel yang sediakan premis untuk majlis itu berlangsung," katanya. 

Dalam pada itu, Penasihat Khas kepada Perdana Menteri mengenai Kesihatan Awam Tan Sri Dr Jemilah Mahmood menerusi laman Twitter beliau dengan meluah rasa sedih atas situasi gambar itu. 

"Sangat sedih melihat ini. SOP dirangka mempunyai sebab tersendiri. Saya berharap agar tiada kluster baharu wujud daripada majlis perkahwinan ini," katanya menerusi ciapan di Twitter.

Neelofa dan PU Riz sah bergelar suami isteri jam 11.43 pagi di sebuah hotel terkemuka di ibu negara pada Sabtu.

Sejak semalam, warga maya mempersoalkan majlis perkahwinan tersebut yang didakwa tidak mematuhi SOP iaitu tiada penjarakan fizikal ketika proses akd nikah berlangsung.

Hiburan | Neelofa dah bergelar isteri kepada PU Riz