SHAH ALAM: Telekom Malaysia Bhd (TM) mengumumkan hanya beberapa perkhidmatan di bawah jenama Unifi terlibat dengan kenaikan kadar cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kepada lapan peratus.

Menerusi dokumen soalan lazim (FAQ) yang diterbitkan TM di laman sesawangnya, kadar cukai baharu itu hanya dikenakan bagi kategori teknologi maklumat, iklan, perkhidmatan pengurusan, perundingan, perkhidmatan latihan dan bimbingan serta perkhidmatan digital domestik.

Bagi servis yang berkait kredit telekomunikasi, empat perkhidmatan utama dicaj kadar SST lapan peratus.

Ia membabitkan kandungan Unifi TV yang dilanggan secara ‘standalone’ (seperti sewa filem), perkhidmatan awan, solusi pemasaran digital perniagaan Unifi dan perkhidmatan keselamatan.

Bagaimanapun, kadar SST bagi kandungan Unifi TV yang menjadi pelengkap atau tambahan kepada perkhidmatan telekomunikasi dikekalkan pada kadar enam peratus.

Ia bermaksud kadar SST untuk pek TV Unifi tidak mengalami sebarang perubahan dan sama seperti sebelumnya

Selain itu, kadar SST bagi servis telekomunikasi juga kekal pada enam peratus merangkumi Unifi Broadband, Unifi Mobile, dan Unifi Fixed Line.

Berkuat kuasa pada Jumaat, kadar SST naik kepada lapan peratus, berbanding enam peratus sebelum ini.

Peningkatan kadar SST baharu ke lapan peratus itu diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Pembentangan Bajet 2024 pada Oktober lalu.

Kadar baharu berkenaan begitupun tidak merangkumi perkhidmatan untuk makanan dan minuman, telekomunikasi dan tempat letak kereta. - Sinar Harian