JOHOR BAHRU: Pasangan suami isteri antara 17 individu ditahan kerana dipercayai terbabit dalam sindiket pengedaran dadah dalam lima serbuan berasingan di sekitar bandar raya ini pada Jumaat dan semalam.

Ketua Polis Johor, Datuk Kamarul Zaman Mamat, berkata kesemua 12 lelaki dan tiga wanita tempatan serta dua wanita asing, berusia 17 hingga 55 tahun itu, ditahan sepasukan pegawai dan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Johor antara jam 3 petang, Jumaat lalu hingga 9 pagi semalam.

Beliau berkata sindiket tersebut yang dipercayai aktif sejak Julai lalu menggunakan rumah sewa sebagai stor penyimpanan, sekali gus membawa kepada rampasan pelbagai jenis dadah bernilai RM1.64 juta.

"Sindiket ini menggunakan beberapa rumah yang disewa di kawasan berpagar dan berpengawal sebagai stor simpanan dadah sebelum diedarkan ke pasaran tempatan," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor, di sini, hari ini.

Beliau berkata sebanyak 21.66 kilogram serbuk ekstasi, 377 biji pil erimin 5, 45 botol cecair ekstasi, 24 peket ketamin dan 10 biji pil ekstasi dirampas dalam serbuan itu.

Menurutnya,polis turut menyita tujuh buah kereta, barang kemas bernilai RM69,200, wang tunai RM26,450 dan SGD12,250 (RM44,568.52).

Sementara itu, beliau berkata daripada 17 individu yang ditahan, 10 daripada mereka positif dadah jenis methamphetamine, benzodiazepines dan ketamin dan sembilan individu mempunyai rekod lampau berkaitan jenayah dan dadah.

Beliau berkata kesemuanya direman selama lima hari bermula semalam dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

-- BERNAMA