KUALA LUMPUR: Surat kemasukan ke asrama atau surat daripada guru mungkin boleh dijadikan surat kebenaran khas untuk merentas daerah dan negeri ketika sesi persekolahan dibuka 1 Mac nanti.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, beliau akan membincangkan perkara itu bersama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan polis dalam masa terdekat.

“Jika pekerja boleh rentas daerah dan negeri hanya dengan surat majikan, tanpa surat kebenaran daripada polis, saya percaya KPM, kalau belum lagi (putuskan), saya akan bincang dengan KPM.

“Kalau boleh jadikan surat kemasukan ke asrama atau surat daripada guru boleh dijadikan sebagai surat kebenaran khas kepada ibu bapa yang nak hantar anak memasuki asrama di luar daerah atau negeri.

“Saya akan bincang dengan KPM dan polis supaya kelonggaran dapat diberikan,” katanya dalam sidang media harian pada Selasa.

Dalam pada itu, beliau berkata, kerajaan akan mengumumkan sama ada perniagaan berbentuk perkhidmatan dibenarkan beroperasi atau tidak pada Khamis ini.

Menurutnya, beliau memahami rungutan diterima peniaga hampir setiap hari, memohon perniagaan mereka dibenarkan beroperasi di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Saya akan bawa cadangan ini, permohonan ini ke Mesyuarat Teknikal petang esok (Rabu) dan pada Khamis saya akan umumkan sama ada boleh atau tidak.

“Ini kerana keputusan yang saya umumkan bukan daripada saya sendiri tetapi setelah Mesyuarat Teknikal dijalankan.

“Kita mendapat pandangan terutamanya daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan dalam sidang khas, ia akan dibentangkan. Apabila diluluskan, barulah ia akan diumumkan,” ujarnya. 

[SIDANG MEDIA] Perintah Kawalan Pergerakan (PKP/PKPB/PKPD) - 23 Feb 2021