Cadangan kerajaan untuk mewujudkan Suruhanjaya Pendidikan Malaysia mampu membuka medan perbincangan yang lebih luas dan tidak hanya dimonopoli satu kumpulan kecil, kata Pakar Pendidikan dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Hasnah Toran.

Jelasnya, langkah itu penting bagi menjamin hala tuju pendidikan yang lebih baik dan melahirkan modal insan berkualiti pada masa depan.

"Lagi banyak kita buka medan-medan untuk ada diskusi tentang pendidikan, maka apa sahaja berkenaan dengan isu pendidikan tidak dimonopoli oleh satu kumpulan kecil kerana dunia pendidikan itu mungkin ada 'mazhab' yang berbeza.

"Hala tuju pendidikan ini adalah penting. Jadi perbincangan mengenainya perlu dilakukan secara terbuka, telus, dan kalau kita nak buat suatu yang baharu itu perlu ada rasional sebab sekarang ini masyarakat adalah berpendidikan tinggi dan mereka ada buah fikiran mereka.

''Jadi, tidak salah kalau ada satu badan yang boleh meyakinkan masyarakat bahawa ini adalah hala tuju untuk pendidikan negara," katanya semasa dihubungi Astro AWANI.

Bagaimanapun katanya, suatu cadangan atau idea baharu memerlukan kesinambungan serta kelestarian dan bukannya dibuat separuh jalan.

"Ya benar kita mahu mengejar arus globalisasi yang baharu, kita tidak boleh buat sesuatu yang baru selepas itu menghentikannya dan buat benda yang lain dan menghentikannya lagi.

''Kalau kata ia adalah idea yang baik perlu ada kesinambungannya dan kelestariannya.Kalau buat suatu lepas itu hentikannya, maka masyarakat akan menganggap ini semua seperti idea yang separuh jalan sahaja," tambahnya.

Selain itu, beliau yang juga Pengarah Pusat Permata Kurnia menjelaskan, wacana dan perbincangan melalui suruhanjaya itu perlu dilakukan secara berterusan dan tidak hanya dipanggil apabila timbul sesuatu isu agar semua pihak boleh bermuafakat tentang pendidikan.

Pada Khamis, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, pengwujudan Suruhanjaya Pendidikan Malaysia akan memberi jaminan kepada mana-mana menteri pendidikan untuk tidak mencipta legasi dalam bidang itu sendiri.

Malah katanya, caca marba dalam sektor pendidikan mengakibatkan identiti bidang itu sendiri akan hilang.