Penubuhan Tabung Harapan Malaysia memberi peluang kepada seluruh rakyat Malaysia menunjukkan sokongan kepada kerajaan baharu pimpinan Pakatan Harapan dalam mengurangkan beban hutan negara, kata Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming.

Beliau berkata tabung itu juga adalah simbol patriotik bagi membolehkan rakyat membuktikan yang mereka menyayangi negara ini dan jumlah sumbangan bukan ukuran sebaliknya keikhlasan untuk membantu negara.

"Satu sen ke RM1 atau nilai lain yang disumbangkan... ikut kemampuan diri dan paling penting ia berteraskan keikhlasan untuk membantu kerajaan mendepani masalah yang dihadapi terutama daripada sudut hutang negara," kata Anggota Parlimen Teluk Intan itu kepada pemberita, di sini pada Sabtu.

Beliau sebelum itu menerima sumbangan daripada Spritzer Berhad dan Yee Lee Corporation Berhad yang masing-masing menyumbang RM500,000 kepada Tabung Harapan Malaysia.

BACA: Dua syarikat gergasi sumbang RM1 juta kepada Tabung Harapan

Sementara itu, Pengarah Penyelidikan dan Pembangunan Spritzer Berhad, Dr Chuah Chaw Teo berkata pihaknya berbangga kerana dapat bersama-sama rakyat Malaysia yang lain menyumbang ke dalam tabung berkenaan yang dilancarkan pada 30 Mei lalu.

Katanya sumbangan yang diberikan itu juga boleh menjadi motivasi kepada pihak swasta dan badan korporat lain untuk bersama dalam memastikan masalah hutang tersebut dapat diatasi secara efisien.

"Kita harap pemimpin yang mengepalai pentadbiran negara ketika ini mampu dan berjaya mendepani segala cabaran yang mendatang khususnya dalam memastikan bebanan hutang negara berkurangan daripada jumlah asal," katanya.

-- BERNAMA