GEORGE TOWN:Buat julung kalinya, sambutan Tahun Baharu Cina di Pulau Pinang akan disambut sepenuhnya secara maya.

Ketua Menteri, Chow Kon Yeow berkata, keputusan itu dibuat kerajaan negeri berikutan ketidaktentuan situasi semasa akibat penularan pandemik COVID-19 ketika ini.

Kon Yeow berkata, sejak 21 tahun lalu, sambutan Tahun Baharu Cina atau lebih dikenali sebagai Miao Hui itu menjadi antara perayaan terbesar di negeri itu dan menarik ratusan ribu pelancong sama ada tempatan atau antarabangsa.

Bagaimanapun, Tahun Baharu Cina 2021 akan disambut secara maya selama sembilan hari bermula 12 hingga 20 Februari tahun depan bertemakan Permata Budaya.

“Pada tahun ini banyak aktiviti yang terkesan ekoran ketidaktentuan keadaan berikutan penularan pandemik COVID-19.

"Justeru, untuk perayaan Mia Hui 2021 tidak ada sebarang penganjuran acara secara fizikal, sebaliknya, akan dianjurkan secara maya yang akan menawarkan pengalaman visual yang baharu,” kata Kon Yeow dalam sidang media di pejabatnya di Komtar, di sini pada Isnin.

Menurut Kon Yeow, sepanjang tempoh itu juga, tidak ada penganjuran acara secara fizikal namun orang ramai masih boleh merasai pengalaman melawat tokong dan mempelajari kebudayaan warisan masyarakat Cina menerusi platform online.

Katanya, disebabkan ini merupakan kali pertama perayaan itu akan disambut secara maya, maka beliau menggalakkan orang ramai khususnya golongan muda tampil sebagai sukarelawan bagi menjayakannya.

Tambahnya, mereka yang berminat boleh mendaftar menerusi Facebook Miao Hui atau menghubungi pihak penganjur di talian 012-4387796.