BAYAN LEPAS:Sambutan Tahun Baharu Cina tahun ini cukup berbeza buat Lorene Soh Chin Syuen dari Perlis apabila tidak dapat pulang menyambutnya bersama keluarga.

Pelajar berusia 23 tahun itu berkata dia hanya berkesempatan meraikan perayaan tahun baharu bersama keluarga ibu saudaranya di Relau, Pulau Pinang.

Meskipun suasana perayaan kali ini tidak seperti kelazimannya, namun dia gembira kerana masih dapat hadir melakukan upacara sembahyang di  Tokong Ular di Bayan Lepas selepas kerajaan memberi kebenaran berbuat demikian. 

“Saya ada mengikut SOP (prosedur operasi standard), tidak ramai orang yang datang, tetapi  tidak dapat balik bertemu ibu bapa.

“Selalunya meriah, semua keluarga balik tinggal di homestay, saya raikan seorang dengan ibu saudara, pertama kali dengan dia,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Rata-rata masyarakat Tionghua hadir dengan pematuhan SOP yang ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN). - Foto Astro AWANI

Sementara itu koordinator Tokong Ular,  Cheah Cheng Ean berkata, upacara sembahyang pada pagi tahun baharu kali ini  berlangsung dalam suasana sederhana.

Menurutnya, jumlah kehadiran tahun ini amat terhad berbanding tahun sebelumnya apabila pada kebiasaannya lebih 3,000 pengunjung hadir melakukan upacara sembahyang.

“Hari ini tidak ramai pengunjung. (Dibuka) 6.30 pagi sampai 2.00 petang. Semalam pun tidak ramai. Tidak macam tahun dulu, ramai orang datang, ada beribu-ribu. Kali ini lebih 100 pengunjung yang datang,” katanya.

Tinjauan  Astro AWANI di Tokong Ular juga mendapati suasana lengang dengan kehadiran pengunjung yang terhad.

Tinjauan  Astro AWANI di Tokong Ular mendapati suasana lengang dengan kehadiran pengunjung yang terhad. - Foto Astro AWANI

Rata-rata masyarakat Tionghua hadir dengan pematuhan SOP yang ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Pihak jawatankuasa tokong juga memaklumkan tokong di buka seawal jam 6 pagi hingga 2 petang untuk upacara sembahyang namun dengan SOP yang ketat kepada orang ramai.