IPOH: Kejadian tanah runtuh dilaporkan berlaku di Kilometer 45, Jalan Simpang Pulai - Cameron Highlands lewat malam tadi menyebabkan jalan tersebut tidak boleh dilalui kenderaan.

Ketua Polis Daerah Ipoh ACP Yahaya Hassan berkata, pihaknya menerima maklumat mengenai kejadian itu kira-kira jam 11.12 malam.

Menurutnya, hasil siasatan awal pihaknya mendapati lokasi kejadian terletak kira-kira 50 minit perjalanan dari pekan Simpang Pulai.

“Lokasi kejadian merupakan tapak pembaikan cerun yang sedang dijalankan oleh kontraktor Jabatan Kerja Raya (JKR) dan runtuhan telah menutup permukaan jalan menyebabkan ia tidak boleh dilalui kenderaan dari kedua-dua arah,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Bagaimanapun, katanya, tiada laporan kemalangan jiwa diterima.

Yahaya berkata, bagaimanapun jalan tersebut telah dibuka kepada semua kenderaan kira-kira jam 4.30 pagi selepas kerja-kerja pembersihan dilakukan oleh pihak kontraktor.

Beliau menasihatkan pengguna jalan raya supaya berhati-hati dan peka dengan keadaan persekitaran di kawasan berkenaan, lebih-lebih lagi ketika cuaca tidak menentu sekarang.

Sementara itu, Exco Infrastruktur, Tenaga, Air dan Pengangkutan Awam Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, kejadian berlaku ketika hujan lebat, yang menyebabkan jumlah aliran air permukaan (surface runoff) yang tinggi.