RAKYAT Malaysia mungkin sering merungut tentang tahap kebersihan tandas awam di negara ini, tetapi berita ini mungkin boleh memberi sedikit harapan positif tentang penambahbaikan di masa hadapan.

Tandas awam Rantau Abang di Terengganu dinamakan Tandas Terbaik dalam kategori Asean Best Toilet Standard 2019 – 2021, bersempena dengan Forum Pelancongan Asean 2019 yang diadakan di Ha Long City, Vietnam baru-baru ini.

Tandas awam itu terletak di sebelah Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu Rantau Abang, disifatkan memenuhi kriteria yang ditetapkan untuk dipilih sebagai pemenang, iaitu bau yang wangi, bersih, mesra pengguna dan mempunyai landskap yang menarik.

Tandas ini memenuhi kriteria iaitu bau yang wangi, bersih, mesra pengguna dan mempunyai landskap yang menarik. - Facebook Majlis Perbandaran Dungun

Yang diPertua Majlis Perbandaran Dungun, Lizan Che Mat, menganggap pemilihan itu adalah satu kejayaan untuk penduduk Dungun keseluruhannya, lapor Bernama.

Pemilihan tandas itu bagaimanapun bukanlah satu kejutan kerana ia sememangnya sudah diberi penarafan lima bintang dan pernah menerima beberapa anugerah sebelum ini.

Turut tersenarai sebagai tandas terbersih ialah tandas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), tandas di restoran Foh San di Perak, tandas di Masjid Cina, Melaka dan tandas di Merdeka Plaza, Melaka.