"Apa yang berlaku hanya salah faham."

Itu yang dinyatakan wakil sukarelawan merangkap wakil penaja sebuah projek menghasilkan tangan palsu, berikutan luahan tidak puas hati keluarga kanak-kanak berusia 8 tahun, Ainaa Amanda Shahzali.

Semalam, keluarga Ainaa memuat naik status ke Facebook, menyatakan rasa kesal mereka selepas tangan palsu yang dijanjikan belum dipenuhi pihak-pihak terbabit.

Ainaa merupakan kanak-kanak yang dilahirkan tanpa sebelah pergelangan tangan, dan mula dikenali setelah videonya tersebar di internet sekitar Januari tahun lalu.

BACA: Ibu tunggal tabah jaga anak OKU

Menurut sukarelawan tersebut yang enggan namanya didedahkan, pada awalnya dia mengusahakan tangan mekanikal untuk Ainaa pada Januari 2015 dan sudahpun diberikan kepada kanak-kanak itu.

“Tetapi, tangan mekanikal itu tidak dapat berfungsi sepenuhnya lalu pihak kami berhasrat untuk menghasilkan tangan palsu yang lebih baik untuk Ainaa,” jelasnya.

Kisah itu semakin mendapat perhatian umum, hinggakan sebuah institusi pendidikan mahu bekerjasama dengannya melalui Projek 20 Tangan 3D yang menaja tangan palsu untuk kanak-kanak istimewa terpilih.

Bagaimanapun, institusi pendidikan itu sudahpun mempunyai senarai 20 penerima tangan palsu dalam projek tersebut, sekali gus menjadikan Ainaa penerima yang ke-21.

Menurut sukarelawan itu, penyertaan nama Ainaa dalam projek tersebut dibuat sebagai tambahan dalam senarai sedia ada namun pihaknya belum berkesempatan memaklumkan kepada keluarga Ainaa.

"Mulanya kami merancang hanya mahu mengambil 20 orang kanak-kanak, tetapi kami sepakat untuk memasukkan nama Ainaa dan seorang lagi penerima sebagai nama yang ke-22," jelas sukarelawan itu.

Tambahnya, tangan-tangan palsu itu dijangka siap September tahun ini namun pihaknya bimbang kelancaran projek itu boleh terjejas berikutan isu ‘tidak puas hati’ tersebut menjadi viral.