KUALA LUMPUR: Mimos Berhad, sebuah agensi kerajaan di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), menerajui inisiatif untuk membolehkan petani di negara ini mendapat akses percuma kepada data satelit dan teknologi kecerdasan buatan (AI) untuk meningkatkan hasil melalui penggunaan bahan kimia dan baja yang lebih baik.

Agensi penyelidikan dan pembangunan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) negara itu bekerjasama dengan kumpulan perlindungan tanaman dan baja Jerman HELM AG dan rakan kongsi tempatannya, kumpulan pembuatan kimia Ancom Nylex Berhad, untuk menggunakan penyelesaian pertanian digital melalui pertanian digital yang berkuasa platform dipanggil SKYFLD.

Dalam satu kenyataan, kedua-dua kumpulan itu berkata SKYFLD ialah platform pertanian ketepatan HELM, yang membolehkan petani memetakan ladang mereka dan memantau kesihatan tanaman menggunakan data satelit, yang akan digunakan untuk meningkatkan hasil dengan menyasarkan rawatan baja dan tanaman.

Selain mengoptimumkan penggunaan input ini, petani juga boleh memantau prestasi biojisim dan kesihatan untuk mengenal pasti dan menyiasat zon kritikal serta mengambil langkah sewajarnya.

"Ini akan membantu petani meningkatkan hasil mereka sambil mengurangkan kesan alam sekitar pertanian dengan mengurangkan sisa dan menangani isu seperti kumbahan pertanian," kata pengerusi eksekutif Ancom Nylex, Datuk Seri Siew Ka Wei.

“Kenaikan kos baja dan bahan kimia telah menjejaskan kehidupan petani dengan ketara.

"Kami percaya pertanian digital adalah salah satu cara untuk meningkatkan kemampanan mereka dan memastikan pengeluaran makanan yang mencukupi dan menjamin keselamatan makanan negara,” tambah beliau.

Dengan perniagaan antara lain dalam kimia pertanian, kimia industri dan logistik kimia, Ancom Nylex ialah pengeluar tunggal bahan aktif racun herba di Asia Tenggara dan satu daripada dua pengeluar utama etanol di Malaysia.

Ketua Pegawai Eksekutif HELM Stephan Schnabel berkata syarikatnya berbangga dapat bekerjasama dengan agensi kerajaan Malaysia Mimos.

“Dengan perkongsian ini, kami menyasarkan untuk meningkatkan produktiviti pertanian di seluruh negara, menyokong petani dan seterusnya menyumbang secara sosial dan alam sekitar dengan mengurangkan jejak pertanian.

“Malaysia, dengan pertumbuhan ekonomi dan persekitaran perniagaan yang menggalakkan, adalah hab yang sempurna untuk HELM untuk mengukuhkan lagi kehadirannya di Asia Tenggara,” kata Schnabel.

Berpangkalan di Hamburg, Jerman, HELM AG ialah syarikat milik keluarga yang ditubuhkan pada tahun 1900 dengan sehingga 100 anak syarikat dan penyertaan di lebih 30 negara. HELM AG juga menyediakan perkhidmatan satelit kepada sektor pertanian di Eropah, Amerika Latin, Afrika dan Asia.

Inisiatif pertanian digital ini juga termasuk penggunaan doktor tanaman mudah alih HELM, aplikasi digital Plantix untuk petani memuat naik foto tumbuhan yang sakit untuk dianalisis.

Meliputi 30 tanaman utama, Plantix menggunakan AI untuk mengenali lebih daripada 400 jenis perosak tumbuhan, penyakit dan defisit pemakanan yang berbeza untuk membolehkan petani dan ahli agronomi bertani dengan lebih cekap dan mampan.

Plantix tersedia dalam 18 bahasa dan telah dimuat turun lebih daripada 10 juta kali, yang menjadikannya aplikasi pertanian teratas untuk pengesanan kerosakan, kawalan perosak dan penyakit serta peningkatan hasil untuk petani di seluruh dunia.

Mimos awal hari ini menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan HELM AG dan Ancom Nylex mengenai penyediaan teknologi satelit dan teknologi AI terkini kepada petani Malaysia untuk menyokong keselamatan makanan.

Mimos, HELM AG dan Ancom Nylex akan berkongsi kepakaran mereka dan melancarkan fasa perintis tempatan untuk memastikan jaminan kualiti merentas tanaman, wilayah, antara kriteria lain di seluruh negara.

Data yang dikumpul akan diuruskan dengan penuh kerahsiaan dan mematuhi garis panduan ditetapkan kerajaan.

Keputusan daripada fasa pertama perkongsian ini akan disemak menjelang suku pertama 2024.