Kegiatan pengintipan, yang didakwa dilakukan Agensi Keselamatan Nasional (NSA) Amerika Syarikat, terhadap Malaysia tidak dapat dihalang.

Menurut penganalis keselamatan Bekas Panglima Medan Tentera Darat Leftenan Jeneral (B) Datuk Seri Zaini Said berkata sekarang apa yang boleh dibuat hanya “mengetatkan” cyber serta “menyusahkan mereka” daripada mencerobohi ruangan cyber negara ini.

“Kemampuan NSA sudah melebihi batasan mencari terrorist... ini sudah merangkumi segala aspek kehidupan... ekonomi...politik,” kata Zaini ketika ditemuramah bulletin Awani745 semalam.


Awani745 juga mendengar pendapat daripada Panglima Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin, bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, Pakar godam dari Hack In The Box Amin Hamid, serta Prof Mohamed Ridza Wahidin seorang Pakar Keselamatan Siber dari Universiti Islam Antarabangsa.

Menurut Zulkifeli, kerajaan setakat ini mampu menjaga rahsia pentingnegara.

Bagaimanapun, Zulkifeli menyeru semua pihak untuk “sentiasa berwaspada” sebab kelemahan utama dalam hal ini adalah factor manusia.

“The weakest link dalam rangkaian pengintipan ini ialah orang yang mengendalikan maklumat itu.

Mereka mesti mengikut sistem yang ditetapkan. Kalau kita tidak ada kesedaran kebocoran boleh berlaku kerana manusia itu,” katanya.


Untuk Musa, antara maklumat yang dihendaki oleh pihak asing ialah: maklumat pertahanan; maklumat yang berkaitan dengan perdangan; perhubungan dengan pemimpin serta keluarga-keluarganya; dan perhubungan antara negara asing.