Keputusan parti-parti di Sarawak meninggalkan Barisan Nasional telah diduga selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) dan ia dibuat kerana memikirkan kepentingan negeri itu sendiri, kata Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Ka Siong berkata keputusan parti-parti di Sarawak dan Sabah keluar dari Barisan Nasional menyebabkan perkataan 'Nasional' dalam gabungan itu tidak memberi makna sebenar.

"BN yang ditubuh pada 1974 itu diperluas dari Perikatan dan kalau kita lihat perkembangan terbaru di Sarawak, perkataan nasional itu lagi mengambarkan nasional yang sebenar.

"BN yang asal itu tidak lagi dalam bentuk lama apabila parti komponen di Sarawak dan Sabah keluar dari gabungan itu," katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

BACA: Barisan Nasional 'terkubur' di Sarawak

Mengulas lanjut, Ka Siong berkata sama ada MCA kekal bersama BN atau tidak bukan persoalan sebaliknya perlu dilihat sama ada BN itu masih wujud atau tidak.

Katanya, perkembangan mutakhir ini seolah-olah BN kini kembali seperti Perikatan tidak lagi bersifat nasional kerana parti komponen sudah tidak bersama.

"Isunya bukan siapa masuk atau siap keluar, apa yang perlu dilihat sama ada Barisan Nasional itu masih wujud atau tidak.

"UMNO, MCA dan MIC telah sama-sama berjuang dan kita terima keputusan yang dibuat oleh rakyat dan kita terima ini sebagai tanggungjawab bersama," katanya lagi.

Beliau menyarankan agar parti-parti dalam BN agar bermuhasabah dan melihat kembali punca kekalahan BN serta melihat nilai sejagat untuk terus berjuang mendapatkan sokongan rakyat.

"Kita terima hakikat kita sudah menjadi pembangkang maka jadilah pembangkang yang baik, pembangkang yang konstruktif," katanya.

Empat parti yang sebelum ini bersama BN mengumumkan keluar dari gabungan tersebut dan berhasrat menubuhkan kerjasama baru yang dikenali sebagai Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Keputusan yang dibuat oleh Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB); Parti Rakyat Sarawak (PRS); Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan Parti Demokratik Progresif (PDP) menjadi sejarah selepas 44 tahun BN menjadi kerajaan pemerintah Negeri Bumi Kenyalang tersebut.