Timbalan Menteri Luar Datuk Hamzah Zainuddin mengesahkan tiada rakyat Malaysia cedera dalam siri letupan di selatan Thailand pada hari Ahad.

Media sebelum ini melaporkan dua warga Malaysia merupakan antara lebih 20 orang yang cedera dalam satu siri serangan bom di kawasan berhampiran sempadan Thailand dan Malaysia.

"Saya sahkan tiada langsung warga Malaysia cedera dalam letupan itu," kata Hamzah ketika dihubungi Bernama malam ini.

Media tempatan sebelum ini memetik kenyataan pejabat konsulat Malaysia di Songkhla dan Sadao yang mengesahkan dua rakyat Malaysia antara yang cedera dalam insiden berkenaan.

Bom berkenaan dilaporkan diletupkan di hadapan sebuah hotel di pekan Danok bersebelahan Bukit Kayu Hitam di Kedah dan Pekan Sadao, Thailand.

Dua lagi letupan berlaku di hadapan balai polis Badang Besar, Thailand kira-kira satu kilometer dari kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin Malaysia.

Sementara itu, polis Thailand sedang meneliti rakaman kamera litar tertutup CCTV bagi menyiasat kes pengeboman tersebut.

Menurut sumber polis Thailand, rakaman CCTV di lokasi serangan mendapati, letupan berlaku sebaik sahaja sebuah kenderaan pikap diletakkan di tempat parkir berhampiran Hotel Oliver.

Letupan kuat itu merosakkan bahagian depan hotel dan gerai berhampiran lokasi.

Dalam pada itu, tinjauan wakil Astro AWANI di pekan Danok malam tadi mendapati kebanyakan pusat hiburan lengang berbanding malam sebelumnya.

Majoriti premis urut dan refleksologi ditutup lebih awal berbanding kebiasaan disebabkan serangan itu.