Kementerian Luar memaklumkan tiada rakyat Malaysia dilaporkan dijangkiti COVID-19 di Beijing, susulan kebimbangan ancaman gelombang baharu pandemik berkenaan.

Timbalan Menterinya, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, kerajaan menerusi Kedutaan Besar Malaysia di Beijing sedang memantau rapi penularan terkini wabak itu di beberapa lokasi di kawasan berkenaan.

Katanya, situasi buat masa ini adalah terkawal.

"Semua warganegara Malaysia di Beijing harus mematuhi peraturan saringan kesihatan tempatan yang berkaitan dan disarankan untuk mengelakkan perjalanan yang tidak penting ke daerah-daerah yang terjejas.

"Selain itu, rakyat Malaysia yang tinggal di Beijing atau sedang merancang perjalanan dari atau ke Beijing juga adalah dinasihatkan untuk terus mengambil langkah berjaga-jaga yang ditetapkan," katanya dalam kenyataan di sini pada Sabtu.

BACA: Semua sekolah di Beijing diarah tutup susulan ancaman gelombang kedua COVID-19

BACA: Pasar borong besar di Beijing ditutup susulan kes baharu COVID-19

Dalam pada itu, Kamarudin berkata, kementerian turut menggalakkan semua warganegara Malaysia di China untuk mengambil kira kemungkinan gangguan perkhidmatan pengangkutan apabila merancang perjalanan masing-masing.

"Semua rakyat Malaysia di negara itu juga disarankan agar memaklumkan kepada kedutaan atau Konsulat Jeneral yang berhampiran mengenai orang yang boleh dihubungi dalam kes kecemasan sekiranya belum melakukannya lagi," jelasnya.