KUALA LUMPUR: Tidak ada rundingan perlu dilaksanakan lagi dalam isu spesifik berkaitan perundangan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), kata Naib Presiden Majlis Belia Malaysia, Azwan Marjan.

Sebaliknya, tegas Azwan, perkara berkenaan perlu dilaksanakan serta-merta dan ia kemahuan anak muda Sabah dan Sarawak sejak dahulu.

"Mana mungkin Sabah dan Sarawak disamakan dengan negeri Perlis, Melaka. Sudah tentu kita mahukan dana yang besar diperuntukkan seperti negeri di semenanjung kepada Sabah dan Sarawak, tidak lagi seperti hari ini, kita terpaksa meminta belas kasihan, merayu, meminta belas ihsan kepada Kerajaan Persekutuan, kementerian-kementerian yang ada di Putrajaya untuk memohon peruntukan bagi melaksanakan apa-apa program ataupun projek besar dan pembangunan di Sabah.

"Sekarang ini, pemimpin di sini terpaksa merayu di sana, kita mahukan biarlah dana yang besar akan diperuntukkan ke kepada kerajaan Sabah dan Sarawak.

"Sudah tentu akan disalurkan ke kementerian yang ada di Sabah, di Sabah dan Sarawak juga ada Kementerian Pembangunan Luar Bandar, ada Kementerian Belia dan Sukan, semua ada, jadi bagi saya tidak ada lagi jurang dari segi penyaluran dana," katanya dalam sidang video pada Jumaat.

BACA: Tiga jawatankuasa kerja majlis khas MA63 bentang laporan minggu depan - Muhyiddin

BACA: Hajiji optimis tuntutan MA63 capai keputusan positif

Sebelum ini, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, laporan serta cadangan berhubung penyelesaian isu spesifik berkaitan perundangan MA63 akan dibentangkan pada Mesyuarat Khas MA63.

Jelasnya, laporan akan dibentangkan oleh tiga jawatankuasa kerja yang baru diwujudkan iaitu Jawatankuasa Kerja Rakan Sekutu, Jawatankuasa Kerja Keselamatan Negeri Sabah dan Sarawak dan Jawatankuasa Kerja Sosioekonomi.

Dalam pada itu katanya, MA63 seharusnya memberi tumpuan kepada penambahan kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) serta Parlimen.

Selain itu ia perlu mengutamakan konteks perundangan termasuk pengurusan pendatang asing tanpa izin (PATI) yang menjadi masalah di negeri itu sejak sekian lama.

Dalam pada itu, Naib Presiden Majlis Belia Sabah (MBS) Hilmie Milus berharap, tindakan tuntas perlu digerakkan selepas isu spesifik berkaitan perundangan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dibentangkan.

Tegasnya, ia termasuk keutamaan dalam isu jalan raya, kemiskinan, kesihatan dan pendidikan.

"Jadi kita harapkan, selepas Perlembagaan itu dipinda, dilaksanakan, dikeluarkan dan diisytiharkan dalam peruntukan tertentu oleh Perdana Menteri dan dipastikan agar pelaksanaan penyelesaian masalah itu terus berjalan, tidak sangkut sana-sini, di peringkat pegawai atau kementerian, tetapi nampak perjalanan itu.

"Selepas laporan, ada peruntukan, kemudian tindakan dan ada tempoh sebab kami perlukan perubahan itu secepat mungkin terutama jalan raya, kemiskinan, kesihatan dan pendidikan," katanya.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor sebelum ini dilaporkan optimis dan yakin tuntutan MA63 akan mendapat keputusan positif.

Menurutnya, beliau juga ada cara tersendiri dalam mencapai dan menyampaikan perkara berkenaan.