KUALA LUMPUR: Buat julung kalinya elemen pendidikan, pelancongan, hiburan dan penjanaan ekonomi berteraskan seni, budaya dan warisan negara digabungkan dalam satu platform melalui penganjuran Titih Pusaka Seni Aswara 2022.

Program anjuran Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) yang berlangsung dua hari bermula Sabtu di Taman Tasik Metropolitan, Kepong, di sini selari dengan matlamat penganjuran program iaitu mempromosikan serta membawa seni budaya kepada masyarakat setempat dengan lebih dekat.

Program dirasmikan Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) Datuk Saraya Arbi dan turut dihadiri Timbalan Rektor Hal Ehwal Akademik Aswara Prof Madya Dr Khairul Azril Ismail.

Saraya dalam ucapan perasmiannya malam ini berkata MOTAC menyokong hasrat dan usaha yang digembleng Aswara dalam menganjurkan program Titih Pusaka Seni Aswara 2022 dengan objektif mengangkat serta mengkomersialkan kepelbagaian seni budaya dan warisan Malaysia secara menyeluruh.

"Sesungguhnya saya berbesar hati dengan status Aswara kini yang berupaya menjadi pusat pengajian seni terulung di Malaysia dalam konteks seni, budaya dan warisan malah tegak berdiri sebagai agensi penggalakan 'Edutainment dan Edutourism' (Didik Hibur dan Pendidikan Berasaskan Pelancongan) di Malaysia.

"Sesungguhnya keupayaan Aswara melahir dan membina pelapis serta pewaris bidang kesenian di Malaysia memberikan impak yang besar ke arah memartabatkan seni budaya dan warisan negara kita untuk terampil dengan lebih gemilang," katanya.

Beliau berkata usaha itu juga dilahirkan melalui pendidikan seni yang menjadi penanda aras dalam melahirkan generasi masa depan yang lebih menghargai warisan kesenian negara dengan kesedaran ilmu sebagai teras utamanya.

Program Titih Pusaka Seni Aswara 2022 turut menjadi platform buat usahawan industri seni kreatif dalam menjana ekonomi.

Selain itu, pelbagai pengisian menarik dan interaktif ditampilkan antaranya pameran seni, demonstrasi seni, menitih ilmu adiguru, jualan produk seni serta persembahan artis terkenal tanah air Datuk Jamal Abdillah dan kumpulan Floor 88.

Orang ramai turut berpeluang mendalami secara langsung sesi perkongsian ilmu bersama adiguru bertauliah dan hebat dalam bidang masing-masing seperti wayang kulit, makyung dan sebagainya.

Aswara berharap penganjuran program tersebut menjadi mekanisme terbaik dalam memperkasakan serta melestarikan warisan seni budaya agar tidak ditelan zaman sekali gus membentuk generasi muda yang cakna dalam mengapresiasi kekayaan seni warisan pusaka bangsa.

-- BERNAMA