KUALA LUMPUR: Telekom Malaysia Bhd (TM) akan menyediakan pasaran dengan produk yang lebih berdaya saing dan menarik serta menyokong saranan kerajaan untuk mengurangkan harga internet menerusi Standard Mandatori Mengenai Penetapan Harga Akses (MSAP).

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TM, Amar Huzaimi Md Deris berkata, tawaran itu bertujuan untuk menambah nilai kepada pengguna seperti menambah lebih banyak kandungan untuk pelanggan.

"Menurunkan harga untuk perkhidmatan jalur lebar kami (TM) adalah subjektif. Kami melihatnya sebagai portfolio keseluruhan, justeru TM akan melakukan penambahbaikan.

"Kesan terhadap pendapatan TM akan berlaku tetapi kami akan cuba menguruskan kesan itu dengan menawarkan perkhidmatan pelengkap lain untuk mengimbangi kenaikan harga tersebut," katanya kepada pemberita pada taklimat media mengenai keputusan suku kedua TM, di sini, pada Jumaat.

Pada awal bulan ini, Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil berkata, semua penyedia perkhidmatan internet jalur lebar diarah mengurangkan harga internet mulai September.

Amar Huzaimi berkata, kumpulan itu juga berusaha untuk terus bersikap berhati-hati terhadap struktur kos dalam persekitaran peningkatan kos operasi dan melakukan pelaburan secara konsisten sebahagian besarnya untuk masa depan bagi membolehkan negara mencapai kemajuan dalam ekonomi digital negara.

"Melangkah ke hadapan, kami menjangkakan wujud cabaran dan persaingan. Kami akan mengharunginya dan mencari kaedah serta peluang terbaik untuk meningkatkan TM. Semua jenis perniagaan pasti ada cabarannya," katanya.

Sementara itu, mengenai kesan perkhidmatan satelit Starlink SpaceX di Malaysia, Amar Huzaimi berkata, ia boleh menjadi penyelesaian pelengkap untuk TM kerana Starlink dapat menembusi kawasan yang tidak dapat dicapai oleh TM.

"Kami adalah pembekal rangkaian untuk Starlink. Terdapat banyak cara Starlink boleh berdagang di pasaran ini. Daripada segi peruncitan, kami menjangkakan berkemungkinan wujud perkongsian yang boleh kami jalin dengan Starlink untuk memastikan TM dapat menawarkan perkhidmatan yang serupa untuk kawasan yang tidak dapat ditembusi," katanya.

Beliau berkata, TM akan terus berkhidmat sebagai rakan kongsi yang dipercayai negara untuk mengembangkan ketersambungan keseluruhan Malaysia dan ekosistem digital termasuk 5G. - BERNAMA