PETALING JAYA:Mesyuarat Majlis Kemakmuran Bumiputera (MKB) yang dipengerusikan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin hari ini memperkenalkan Tindakan Pembangunan Bumiputera 2030 (TPB 2030).

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-Tugas Khas), Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof, hala tuju baharu itu dapat memperkasakan pembangunan ekonomi dan sosioekonomi Bumiputera berlandaskan inti pati Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (WKB2030).

"Penubuhan MKB ini adalah untuk memfokus dan menyelesaikan isu-isu serta cabaran semasa agenda Bumiputera bagi mewujudkan ekosistem di mana Bumiputera mempunyai peluang yang saksama dalam bidang ekonomi.

"Dalam merealisasikan objektif tersebut, melalui TPB2030 pihak TERAJU telah mengenal pasti enam bidang keutamaan iaitu penyampaian perkhidmatan, modal insan, pemilikan kekayaan, keusahawanan, ekuiti korporat dan tanah rizab Melayu/Waqaf/Adat," katanya.

Selain itu jelas Mohd Redzuan, terdapat tujuh Key Economic Growth Activities (KEGA) iaitu sektor-sektor ekonomi bernilai tinggi seperti kewangan Islam, ekonomi digital, logistik, pengangkutan dan kelestarian mobiliti, pelancongan, pertanian dan komoditi, halal dan makanan serta pembuatan.

Manakala, bidang-bidang keutamaan dan sektor-sektor ekonomi bernilai tinggi dikenal pasti untuk mencapai enam sasaran tersebut menjelang tahun 2030.

"Enam sasaran dikenal pasti untuk dicapai menjelang tahun 2030 iaitu pendapatan isi rumah penengah sebanyak RM18,403; gaji/upah penengah sebanyak RM5,169 serta aset kewangan per kapita sebanyak RM4,496.

"Sasaran berikutnya termasuk sumbangan Gross Operating Surplus (GOS) Bumiputera Enterprise kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) 2030 iaitu sebanyak RM680 billion; penglibatan Bumiputera dalam pekerjaan mahir (inter) sebanyak 3.2 juta pekerjaan dan; pemilikan kediaman oleh Bumiputera (intra) sebanyak 5.9 juta unit," kata Menteri Tugas-Tugas Khas itu.

Dalam pada itu, jelasnya mesyuarat juga memperakukan penubuhan Majlis Kemakmuran Bumiputera dan dua jawatankuasa turut diwujudkan iaitu Jawatankuasa Pemandu Majlis Kemakmuran Bumiputera (JPMKB) yang akan dipengerusikannya serta Jawatankuasa Majlis Kemakmuran Bumiputera yang akan dipengerusikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif TERAJU, Md Silmi Abd Rahman.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas Mesyuarat Majlis Kemakmuran Bumiputera di Petaling Jaya pada Selasa.