KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Fadillah Yusof menerima kunjungan hormat Datuk Bandar Kerajaan Rakyat Perbandaran Quanzhou, Cai Zhansheng di Kementerian Perladangan dan Komoditi, Putrajaya hari ini.

Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) berkata dalam kunjungan hormat itu, perbincangan antara lain tertumpu kepada mengenal pasti peluang perdagangan, menggalakkan amalan mampan, menangani rangka kerja kawal selia dan meneroka prospek pelaburan yang berpotensi dalam sektor minyak sawit.

"Kunjungan hormat itu diadakan bagi meningkatkan permintaan minyak sawit Malaysia oleh Quanzhou selaku pelabuhan utama China bagi pedagang asing," katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurut MPOB, kunjungan hormat itu mencerminkan usaha berterusan dalam memupuk perkongsian antarabangsa bagi industri sawit, dan perbincangan yang diadakan ketika lawatan itu dijangka membuka jalan kepada peningkatan kerjasama dan hubungan perdagangan yang saling bermanfaat.

Bersempena dengan lawatan Cai, MPOB telah memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Kerajaan Rakyat Perbandaran Quanzhou bagi promosi minyak sawit Malaysia dalam pengeluaran makanan Quanzhou.

MoU itu ditandatangani oleh Ketua Pengarah MPOB Datuk Ahmad Parveez Ghulam Kadir dan Ketua Pengarah Biro Perdagangan Perbandaran Quanzhou, Zhang Xiaohong yang disaksikan Cai dan Pengerusi MPOB Datuk Mohamad Helmy Othman Basha.

-- BERNAMA