TASEK GELUGOR: Ahli keluarga pendaki Malaysia Everest 2023 (ME2023), Muhammad Hawari Hashim menerima dengan hati penuh hiba keputusan misi mencari dan menyelamat (SAR) yang ditamatkan ekoran masalah dron.

Ibu Muhammad Hawari, Che Tom Hassan, 64, berkata, walaupun jauh di sudut hatinya masih berharap SAR dapat diteruskan, namun dia sudah reda dan menerima apa sahaja keputusan yang diputuskan misi terbabit yang berdepan keadaan sukar termasuk faktor cuaca kurang baik.

Che Tom turut memaklumkan, anak bongsunya, Muhammad Ismail, 28, dan menantunya, Mohamad Azhar Ilias, 35, bersama Pengarah Lembaga Muzium Negeri Pulau Pinang (LMNPP), Haryany Mohamad, akan bertolak ke Nepal malam esok bagi mendapatkan perkembangan terkini berhubung pencarian Muhammad Hawari.

Beliau berkata, sekurang-kurangnya pihak keluarganya akan mendapat maklumat lengkap berhubung operasi SAR terbabit  secara terus.

"Harap pencarian dapat diteruskan. Sudah dihentikan awal semalam sebab faktor cuaca. Kami boleh terima. Mereka minta wakil keluarga Hawari datang ke Nepal esok. Malam akan berangkat dan ditanggung oleh misi.
Rasa hiba tidak dapat nak cakap, saya faham faktor cuaca. Berat hendak cakap," katanya.

Beliau berkata demikian kepada media ketika ditemui di kediamannya di Kampung Permatang Kerai Besar, Tasek Gelugor pada Rabu.

Terdahulu, beliau menerima kunjungan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Dua, Datuk Muhamad Yusoff Mohd Noor yang berharap Muhammad Hawari dapat diberikan penghargaan.

"Harap kerajaan menghargai, tidak ramai OKU yang berjaya ke puncak berjaya menaikkan bendera, saya harap ada penghargaan daripada pihak kerajaan.

"Saya rasa perlu satu bentuk sumbangan atau bantuan berkekalan mungkin sampai anak-anak (Muhammad Hawari) membesar, dijaga dan diberi bantuan," katanya.

Media sebelum ini melaporkan Pengurus Misi ME2023, Ayu Wanirah Naharudin memaklumkan misi SAR yang sepatutnya berakhir hari ini terpaksa dihentikan berikutan dron yang digunakan gagal menerima gambar dan video dirakam.

Katanya, berita itu diterima daripada Ketua Misi ME2023, Azim Afif Ishak yang kini berada di Everest Base Camp (EBC), Nepal.

Muhammad Hawari dilaporkan hilang pada 19 Mei lalu selepas beliau berjaya menawan puncak Everest pada 18 Mei jam 3.30 petang waktu Nepal dan 5.45 petang waktu tempatan.