KUALA LUMPUR: Perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) laluan Kelana Jaya yang terjejas pada pagi Selasa disebabkan tren bernombor 39 yang terkandas di stesen LRT Taman Jaya akibat masalah pada sistem brek.

Menerusi kenyataan Rapid Rail Sdn Bhd, kejadian yang berlaku jam 8.16 pagi itu menyebabkan hanya satu landasan yang boleh digunakan di antara stesen LRT Taman Bahagia sehingga stesen LRT Taman Jaya.

Sebagai tindakan susulan, pihak operasi kemudiannya mengaktifkan pelan perkhidmatan alternatif di mana penumpang dari arah Gombak dan Putra Heights perlu turun di stesen LRT Asia Jaya dan mendapatkan tren berikutnya bagi meneruskan perjalanan.

“Kami ingin memohon maaf kepada semua pengguna yang telah mengalami kelewatan dan kesulitan untuk menuju destinasi khususnya ke tempat kerja pada pagi tadi.

‘’Siasatan akan dijalankan bagi mengenal pasti punca kerosakan tren. Ini bagi memastikan kejadian seumpama ini dapat dielakkan di masa hadapan,’’ kata kenyataan itu.

Tambah kenyataan itu, pengumuman mengenai kelewatan perkhidmatan tren turut dibuat di stesen dan di dalam tren.

Malah, kakitangan operasi ditempatkan di platform stesen LRT Asia Jaya bagi membantu penumpang mendapatkan tren sambungan.

“Buat masa ini kerja-kerja mengalihkan tren yang terkandas sedang giat dijalankan oleh jurutera Rapid Rail.

‘’Proses menunda keluar tren dijangka selesai pada jam 2 petang dan perkhidmatan akan dipulihkan ke frekuensi normal selepas itu,” ujarnya lagi.

Justeru, pengguna diminta untuk mendapatkan informasi terkini mengenai perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya menerusi platform media sosial Rapid KL.

Sebarang status akan dikemaskini secara terus untuk memudahkan penumpang merancang perjalanan.

Pada sebelah pagi tadi, kegagalan tren LRT dari stesen Taman Jaya menuju ke arah Putra Heights menyebabkan ramai pengguna laluan Kelana Jaya mengalami kelewatan ke lokasi masing-masing.