"Tsunami yang akan datang nanti adalah tsunami hijau."

Demikian laungan semangat Pesuruhjaya Pas Selangor Ustaz Sallehen Mukhyi pada malam Pengisytiharan Calon Pilihan Raya Umum Ke-14 PAS Selangor di Shah Alam, Khamis malam.

"Kekuatan parti ketika ini adalah satu kesediaan utuh bagi persediaan menghadapi Barisan Nasional dan Pakatan Harapan nanti," kata Sallehen lagi.

Jelasnya, parti itu akan bertanding dalam PRU14 atas platform Gagasan Sejahtera.

"PAS Selangor kali ini menamakan sembilan calon wanita, satu angka yang mengatasi mana-mana parti di negeri-negeri lain termasuk Selangor," katanya lagi.

Menurut Sallehen, calon-calon PAS Selangor terdiri dari pelbagai profesion seperti berikut:

Jurutera (pelbagai disiplin)
Khairil Nizam Khirudin
Nurul Islam Mohamed Yusoff
Mohd Haslin Hassan
Sabirin Marsono
Mad Shahmiour Mat Kosim

Doktor perubatan
Dr Abd Rani Osman
Dr Halimah Ali
Datuk Dr Ahmad Yunos Hairi
Dr Mohammad Sallehuddin Hafiz
Datuk Dr Yahya Baba

Arkitek
Datuk Ar Iskandar Abd Samad
Mohd Fakaruddin Ismail

Lulusan Doktor Falsafah (PhD)
Che Rosli Che Mat.
Wan Mat Wan Sulaiman.
Moha Zuhdi Marzuki.

Profesor Madya
Dr Wan Mat Wan Sulaiman.

Turut disenarai sebagai calon ialah penceramah bebas Ustaz Ahmad Dasuki Abd Rani, Ustaz Mohd Zamri Mohd Zainuldin dan Ustaz Nushi Datuk Mahfodz.

Tambah Sallehen, Pas Selangor buat pertama kali meletakkan calon-calon dari Dewan Himpunan Penyokong PAS DHPP seramai tiga calon.

Mereka terdiri daripada Pengerusi DHPP Selangor, Datuk K Deepakaran; Pengarah Pilihanraya DHPP Selangor, Rajan Manikesavan; dan Naib Pengerusi DHPP Selangor, Kong Tuck Wah.

Jelas Sallehen, secara amnya calon-calon Pas yang diumumkan pada Khamis terdiri daripada 30 peratus calon-calon lulusan agama dan selebihnya dari pelbagai profesion dan kelulusan.