KUALA LUMPUR: Strategi jangka panjang dan pelan yang bercita-cita tinggi menjadi kekuatan Malaysia dalam meningkat komitmen tangani isu perubahan iklim menerusi Rancangan Malaysia Ke-12 dan komitmen dalam Sumbangan Nasional Ditetapkan (NDC).

Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) menyifatkan, cabarannya ialah tertumpu kepada pelan kerja, cara pelaksanaan dan langkah mengatasi kekangan struktur yang ketara.

“Seperti mana-mana pelaksanaan dan penguatkuasaan dasar yang komprehensif, ia memerlukan usaha bersepadu dan komitmen yang kukuh dan konsisten.

“Terdapat potensi untuk menggerakkan momentum rakyat yang besar mengenai perubahan iklim dan pembangunan mampan, yang boleh memberi manfaat yang besar.

“Belia, organisasi masyarakat sivil, dan sektor swasta perlu mempertimbangkan betapa seriusnya mereka untuk mengambil tindakan ini,” kata UNDP dalam satu kenyataan yang dikongsikan kepada Astro AWANI pada Khamis.

Selain itu, UNDP memaklumkan pihaknya juga akan terus memacu dari segi penambahbaikan dan sokongan untuk meningkatkan tahap cita-cita dan menterjemahkan komitmen tersebut kepada pelaksanaan.

BACA: Ambil kira perubahan iklim dalam pembangunan negara - PM 

BACA: AS komited tangani perubahan iklim, bantu negara lain - Blinken 

Majlis Air Negara (MAN) sebelum ini menyarankan tindakan segera diambil dalam perancangan pembangunan negara dengan mengambil kira faktor kesan perubahan iklim yang berlaku ketika ini.

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, tindakan itu perlu diambil bagi mengelakkan peningkatan kerosakan harta benda dan kehilangan nyawa pada masa hadapan.


Krisis Iklim | Rakyat perlu tekan kerajaan capai komitmen COP26