NEW YORK: Universiti Columbia mengancam untuk membuang pelajar yang merampas dan menduduki bangunan bilik kuliah ketika pertikaian antara pengurusan universiti dan aktivis pro-Palestin di kampus Manhattan semakin sengit.

Pendudukan bermula semalaman apabila penunjuk perasaan memecahkan tingkap dan memasuki Hamilton Hall di mana mereka membentangkan sepanduk bertulis 'Hind's Hall'.

Ia tindakan simbolik menamakan semula bangunan itu untuk kanak-kanak Palestin berusia 6 tahun yang dibunuh di Gaza oleh tentera Israel.

Di luar bangunan, di kampus Ivy League, penunjuk perasaan menyekat pintu masuk dengan meja, memaut lengan untuk membentuk penghadang dan melaungkan slogan pro-Palestin.

Sehari sebelum itu, universiti itu berkata, ia telah mula menggantung pelajar yang melanggar tarikh akhir untuk mengosongkan khemah yang dipasang.

Tindakan itu telah menjadi tumpuan kepada berpuluh-puluh demonstrasi pelajar di sekitar Amerika Syarikat (AS) yang menyatakan penentangan terhadap perang Israel di Gaza.

Dalam menangani protes, pegawai universiti telah berusaha untuk mencapai keseimbangan antara membenarkan kebebasan bersuara dan menghapuskan ucapan kebencian.

Isu itu kini mengubah nada politik menjelang Pilihan Raya Presiden AS pada bulan November dengan Republikan menuduh beberapa pengurusan universiti menutup mata terhadap retorik dan gangguan antisemitik.