KUALA LUMPUR: Tenaga Nasional Berhad (TNB) menasihatkan orang ramai agar sentiasa memberi keutamaan dan menekankan kepentingan penggunaan peralatan elektrik secara berhemah sepanjang musim tengkujuh yang dijangka bermula hari ini hingga Mac tahun hadapan.

Pemangku Ketua Komunikasi Korporat Kumpulan TNB Wan Seri Rahayu Wan Mohamad Said dalam kenyataan hari ini mengingatkan orang ramai supaya menutup semua suis utama di premis masing-masing sekiranya air mula meningkat dan diarahkan berpindah ke pusat pemindahan sementara.

"Dengan ramalan hujan lebat yang berterusan di beberapa negeri, kemungkinan berlakunya banjir di kawasan berkedudukan rendah semakin tinggi. Bagi penduduk di kawasan banjir, penting untuk mematuhi arahan pihak berkuasa jika diminta untuk berpindah.

"Mereka juga digalakkan untuk menghubungi TNB CareLine menerusi talian 15454 atau menerusi Facebook TNB Careline jika terdapat pepasangan TNB yang terputus atau tumbang bagi tindakan segera, demi keselamatan awam selain terus memantau keadaan setiap pepasangan dari semasa ke semasa," katanya.

Beliau berkata TNB juga akan bertindak memutuskan bekalan elektrik ke kawasan terbabit untuk sementara waktu demi keselamatan orang awam dan ia hanya akan dipulihkan semula setelah air surut dan keadaan kembali selamat.

Dalam kenyataan sama, Wan Seri Rahayu turut menyenaraikan beberapa langkah yang boleh diambil semasa prabanjir, banjir dan selepas banjir.

Menurutnya antara perkara yang perlu dilakukan semasa prabanjir ialah mengalihkan peralatan elektrik ke aras yang lebih tinggi manakala semasa banjir, orang ramai perlu memastikan suis utama ditutup untuk mengelakkan renjatan elektrik dan tidak memasuki kawasan yang telah dinaiki air.

"Selain itu, elakkan daripada menyentuh peralatan atau kabel elektrik yang terendam dalam air banjir walaupun ia bersalut dengan penebat, elak daripada mendekati atau menyentuh tiang besi atau pepasangan TNB yang terendam dalam air untuk mengelakkan risiko renjatan elektrik dan pastikan semua suis di soket aliran keluar ditutup," katanya.

Beliau turut meminta orang ramai agar mengecas lebih awal bank kuasa bagi membolehkan mereka mengecas telefon bimbit untuk memudahkan urusan komunikasi dan matikan sistem sekiranya premis dipasang dengan sistem solar fotovoltaik sebelum meninggalkan rumah.

Bagi panduan keselamatan elektrik selepas banjir pula, katanya orang ramai dinasihatkan mematikan suis utama elektrik sebelum membersihkan alat elektrik dan memeriksa alat elektrik yang terendam oleh kontraktor elektrik yang berdaftar dengan Suruhanjaya Tenaga (ST) selain memantau anak-anak agar tidak mendekati talian elektrik rosak.

Wan Seri Rahayu juga memaklumkan bahawa TNB telah bersedia menghadapi kemungkinan bencana banjir dengan persiapan rapi bagi memastikan pengurusan bekalan tenaga elektrik teratur dan berkesan.

-- BERNAMA