GUA MUSANG: Kurang kesedaran berkaitan kepentingan vaksin dan tiada aplikasi MySejahtera dilihat antara punca sebahagian besar Orang Asli di pedalaman Gua Musang, Kelantan masih belum mendaftar bagi Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK).

Situasi itu menyebabkan daerah Gua Musang, berada di kelompok ketiga terendah di negeri Kelantan yang telah mendaftar vaksin dengan jumlah 13, 000 orang.

Pegawai Kesihatan Daerah Gua Musang, Dr. Mohamad Rafiq Mohd Kasri berkata, selain Orang Asli, golongan warga emas di kawasan kampung juga masih tidak mendaftar kerana capaian internet yang rendah.

Katanya, perkara itu menyebabkan pihaknya telah mengerakkan agensi seperti Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan melaksanakan program Agent Basmi COVID-19 (ABC-19) untuk membuat pendaftaran secara manual.

"Malangnya untuk daerah Gua Musang, pendaftaran di dalam kelompok ketiga terbawah.

"Di sini terdapat ramai Orang Asli jadi kita harus ambil pendekatan lain daripada di bandar, iaitu kita harus lakukan 'outreach' dengan mereka.

"Untuk lakukan itu, kita harus masuk dari kampung ke kampung dan oleh kerana kawasan di sini adalah besar, pendaftaran MySejahtera itu mungkin akan mengambil masa," katanya.

Sementara itu, peningkatan jangkitan COVID-19 di seluruh negeri Kelantan menyebabkan polis mewujudkan kumpulan rondaan berasingan yang dibantu Jabatan Kesihatan dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) untuk memantau keseluruhan bandar Gua Musang.

Menurut Ketua Polis Daerah Gua Musang, SUPT Sik Choon Foo, operasi penguatkuasaan di daerah Gua Musang ini dilakukan bagi memastikan pematuhan kepada SOP yang telah dikeluarkan oleh MHN.

"IPD Gua Musang bersama lain-lain agensi seperti KKM, PBT dan KPDNHEP telah melaksanakan operasi penguatkuasaan di daerah Gua Musang bagi memastikan pematuhan kepada SOP yang telah dikeluarkan MKN," katanya.

Kerajaan memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pegerakan (PKP) di tiga lagi jajahan di Kelantan iaitu Jeli, Kuala Krai dan Gua Musang.

BACA: Perintah Kawalan Pergerakan di seluruh Kelantan

Keputusan terbaharu yang akan berkuat kuasa bermula 22 April sehingga 29 April itu menyebabkan seluruh Kelantan kini menjalani PKP.