GOMBAK: Lari bersembunyi ke dalam hutan dan sungai...

Itu antara helah yang dilakukan oleh segelintir masyarakat Orang Asli berikutan rasa takut dengan kehadiran pegawai kesihatan di kawasan kampung mereka khususnya sewaktu program vaksinasi COVID-19 sedang berlangsung, ketika ini.

Perkara itu diakui sendiri oleh Tok Batin Kampung Orang Asli Sungai Kurau, Pulau Carey, Nengkak Anak Mat, yang terus nekad untuk memberi keyakinan kepada masyarakat Orang Asli mengenai kepentingan vaksinasi.

Walaupun sering dimomokkan dengan berita palsu mengenai vaksinasi, dia antara 27 orang Tok Batin di seluruh Selangor yang tampil menjadi individu pertama di kampungnya menerima vaksin itu sebagai memberi keyakinan kepada penduduk kampung.

"Saya tidak ada rasa takut apa… kadang-kadang Tok Batin di kampung, kita hendak beritahu kepada anak-anak buah kita.

"Sesetengah mereka itu bila klinik datang, mereka lari... lari ke hutan dan sungai. Kadang-kadang emak bapa bawa anak mereka ke sungai. (Kata mereka) demam tidak boleh kena jarum.

"Jadi, saya ingat baik saya pergi, biar saya rasa sendiri. Selepas itu saya balik, saya cerita kepada anak buah saya. Saya buat mesyuarat beritahu kepada mereka. Tiada rasa sakit, tiada rasa apa," katanya kepada pemberita selepas menerima dos pertama suntikan vaksin Pfizer- BioNtech di HOAG, di sini pada Sabtu.

Berkongsi lebih lanjut, warga emas berusia 85 tahun itu yang menghidap darah tinggi dan asma mengakui ada individu yang melarangnya daripada datang mengambil vaksin.

Namun, dia dan mereka yang lain tetap bersemangat untuk datang Pusat Pemberian Vaksin (PPV) HOAG, sejak semalam lagi. 

Bapa kepada tiga cahaya mata itu menambah, dia berhasrat menjadi contoh kepada lebih 274 penduduk Orang Asli di kampungnya.

"Sesetengah ada (cakap tak payah pergi) tetapi saya datang juga sebab saya dengar jabatan mahu hantar ke sini (PPV HAOG).

"Nak keluar itu jauh… dari kampung saya nak keluar (kira-kira) satu jam setengah baru sampai pekan," katanya.

BACA: Semakin ramai Orang Asli setuju terima vaksin - Abdul Rahman

Asu, antara 27 Tok Batin yang divaksinasi di Hospital Orang Asli Gombak, hari ini


Sementara itu, Tok Batin Kampung Orang Asli Tun Abdul Razak, Hulu Selangor, Asu Dollah berkata, rata-rata penduduk Orang Asli di kawasannya terpengaruh dengan khabar angin di laman sosial.

"Saya sudah divaksin, tiada sakit, tiada apa... Saya akan beritahu kepada anak buah saya, jangan takut dan jangan dengar andaian-andaian di luar.

"Kita kena percaya dengan kerajaan, pejabat kesihatan, dan juga saya (selaku Tok Batin). Kita kalau sudah disuntik, ia dapat mengelakkan penyakit tertentu.

"Kalau boleh, anak-anak buah saya di kampung Tun Abdul Razak, jangan takut, curiga dan lemah semangat. Ambil lah vaksin ini untuk kesihatan kita," ujarnya yang berusia 63 tahun.

Andak mengakui tidak berasa sakit selepas menerima suntikan dos pertama vaksin Pfizer, hari ini - Gambar Astro AWANI

Selain itu, Tok Batin Kampung Orang Asli Kuala Pangsun, Hulu Langat, Andak Pendek pula berkata, dia akan menjalankan kempen di kampungnya bagi memberikan penerangan berhubung vaksinasi.

"Contohnya di kampung saya itu memang pengaruhnya di Whatsapp, mereka banyak cerita mengatakan vaksin ini berbahaya kepada orang tua dan golongan-golongan berpenyakit.

"Tetapi saya ini memang diwajibkan, tidak kira macam mana saya pun hendak berasa (divaksinasi) juga sebab saya selalu keluar pergi pekan. 

"Rasa takut juga kalau tidak kena vaksin, jadi saya pergi. Alhamdulillah tak rasa apa-apa," katanya.

Vaksinasi Orang Asli | Tok Batin Jadi ‘Frontliners’