Masih belum wujud keperluan kepada Kerajaan untuk mengeluarkan larangan kepada rakyat Malaysia yang bercadang pergi ke Singapura susulan kes virus Zika yang direkodkan negara itu, Jumaat lalu.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya, berkata kes virus Zika di negara itu masih terpencil dan bukan kategori wabak seperti di Amerika Latin.

Bagaimanapun, beliau mengingatkan kepada rakyat Malaysia yang perlu pergi ke Singapura atau mana-mana negara yang memiliki rekod kes virus Zika untuk berhati-hati dan mengambil segala langkah pencegahan.

"Pada ketika ini belum ada larangan ke Singapura tetapi berhati-hatilah. Ambil langkah pencegahan untuk elakkan wabak itu menular di negara ini.

"Memandangkan sekarang sudah terbukti virus Zika juga boleh tersebar melalui hubungan seks, individu yang baru pulang dari Amerika Latin atau negara yang tersebar virus zika untuk mengamalkan seks selamat dengan sekurang-kurangnya pemeriksaan sekali dalam dua minggu," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen di sini, hari ini.

Jumaat lalu, satu kes jangkitan virus Zika dikesan di Singapura dan Kementerian Kesihatan negara itu mengesahkan ia adalah kes import, iaitu pesakit dijangkiti virus Zika selepas melawat Brazil.

Dr Hilmi berkata, seramai 90,000 individu yang memasuki negara melalui Singapura sudah disaring setakat ini, selain kementerian turut melakukan saringan di semua pintu masuk negara.