WAWASAN 2020 tidak gagal sepenuhnya, namun ia tidak menjadikan Malaysia sebuah negara maju seperti diharapkan.

Menurut bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, negara masih berjaya meningkatkan keupayaan dalam beberapa aspek.

"Kita tidak gagal langsung (dalam Wawasan 2020).

"Umpamanya, kita dapati dahulu doktor Melayu adalah sangat kurang.

"Dahulu hanya 2 peratus sahaja doktor Melayu tetapi kita beri peluang dan biasiswa, kini kita mempunyai 40 peratus dan ini peningkatan yang tinggi.

"Begitu juga dengan kerjaya lain," kata Dr Mahathir.

Beliau berkata dari aspek perniagaan pula, wawasan yang digariskan gagal mencapai matlamat apabila penyertaan golongan Bumiputera masih rendah.

"Saya akui ada di kalangan usahawan Melayu yang berjaya dan menjadi jutawan namun majoritinya gagal.

"Kita mahu meningkatkan penyertaan mereka supaya jurang antara kaum dan bandar serta luar bandar dirapatkan," katanya dalam temu bual Wawancara Eksklusif: Kapsul Wawasan.

Wawancara yang dirakam pada Januari lalu itu disiarkan dari laman media sosialnya.

Dr Mahathir berkata antara sebab kegagalan mencapai Wawasan 2020 sepenuhnya adalah perubahan dasar dan hala tuju kepimpinan selepas beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri ke-4.

"Kita sudah tentukan arus yang perlu kita ikuti supaya kita mencapai matlamat, tetapi selepas saya meletak jawatan, dasar dan tumpuan kerajaan adalah berbeza.

"Maka kita tidak boleh tentukan kita akan mencapai matalamat yang disasarkan," katanya.

Namun Dr Mahathir akui sejak diperkenalkan pada 1991, banyak pembangunan dicapai hasil wawasan itu namun tidak mencapai tahap sebuah negara maju.

Dr Mahathir berkata selain pembangunan, sikap serta nilai yang dipegang oleh rakyat Malaysia juga akan menentukan tahap kemajuan negara.

"Untuk menjadi negara maju, kita perlu ada sifat rajin dan mulia. Semua sifat yang diajar dalam agama Islam.

"Saya berharap rayat Malaysia terus berusaha keras mencapai matlamat yang memerlukan sumbangan bersama," katanya.

Menyentuh tentang kapsul 2020 yang ditanam oleh beliau sewaktu gimik pelancaran Wawasan 2020 pada 1991, Dr Mahathir berkata tiada masa yang ditetapkan bila ia akan dibuka.

"Saya harap tahun ini kita akan buka kapsul 2020 tetapi masa belum ditentukan," katanya.