KUCHING: Tun Wan Junaidi Tuanku Jaafar selamat mengangkat sumpah sebagai Yang di-Pertua Negeri Sarawak kelapan dalam Majlis Istiadat Angkat Sumpah di Dewan Lapau, Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak hari ini.

Istiadat dimulakan dengan pembacaan Surat Cara Pelantikan yang disempurnakan oleh Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg.

Ia kemudian disusuli dengan acara mengangkat sumpah sebelum Wan Junaidi menandatangani Surat Pengisytiharan dan Surat Sumpah Jawatan.


Majlis Angkat Sumpah Yang Dipertua Negeri Sarawak

Terdahulu Wan Junaidi serta isterinya Toh Puan Sri Fauziah Mohd Sanusi tiba di DUN Sarawak pada jam 3 petang.

Beliau kemudian membuat pemeriksaan kawalan kehormatan oleh lebih 100 pegawai dan anggota berlainan pangkat Batalion Ke-11 Pasukan Gerakan Am (PGA) Sarawak.

Pada 26 Januari lalu, Wan Junaidi yang juga bekas Yang Dipertua Dewan Negara, dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri Sarawak kelapan berkuat kuasa serta-merta.

Beliau menerima surat cara pelantikan itu daripada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dalam Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan Yang di-Pertua Negeri Sarawak di Balairung Kecil, Istana Negara.