Astro AWANI terus mendapat pengiktirafan apabila mengungguli tempat pertama dan kedua pada malam Anugerah Kewartawanan Kesihatan Terbaik 2014 yang berlangsung di ibu negara malam tadi.

Wartawan dan pembaca berita Astro AWANI, Abdul Hakim Ab. Rahman dan Khairunnisa Kasnoon memenangi tempat pertama untuk kategori Anugerah Kewartawanan Kesihatan Terbaik-Televisyen menerusi siri laporan mereka bertajuk "E-Rokok: Dilema Perokok Tegar".

Mereka membawa pulang hadiah berbentuk sijil penghargaan dan wang tunai lima ribu ringgit.

Manakala seorang lagi wartawan Astro AWANI, Cynthia Ng mendapat tempat kedua menerusi laporan "Selami kehidupan penagih dadah dalam komuniti nelayan" dan membawa pulang wang tunai satu ribu ringgit.

Mereka mengatasi 22 pencalonan lain dalam kategori yang sama.

Anugerah disampaikan oleh Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S. Subramaniam.

Subramaniam dalam ucapannya berkata pengguna media sosial harus lebih peka terhadap sensitiviti dan kesahihan sesuatu maklumat terutamanya berkaitan isu kesihatan sebelum ia disebarkan.

Ini memandangkan media sosial memainkan peranan penting dalam konteks penyebaran maklumat yang pantas, namun jika disalahgunakan ia boleh menimbulkan kekeliruan kepada masyarakat.

"Terdapat mesej-mesej salah dan palsu, umpamanya (berita) penyakit Ebola yang dikesan di negara ini beberapa bulan yang lepas, yang mana ia hanya mewujudkan suasana panik dalam kalangan rakyat," katanya.

Turut hadir Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya, Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan, Datuk Farida Mohd Ali dan Ketua Pegawai Eksekutif Institut Akhbar Malaysia merangkap Pengerusi Jawatankuasa Penjurian Anugerah Media Kesihatan, Datuk Chamil Wariya.

Majlis Anugerah Media Kementerian Kesihatan 2014 bagi edisi kelapan itu menerima sebanyak 224 penyertaan daripada semua media iaitu televisyen, radio, akhbar dan majalah daripada pelbagai bahasa bagi kesemua 13 kategori yang dipertandingkan.