RAMAI yang menyuarakan antara sebab utama mereka memilih untuk terus memberikan zakat kepada asnaf yang mereka kenali adalah untuk mengurangkan kos pengurusan dan birokrasi dari pemberian berkenaan, logiknya, daripada mereka memberikan kepada pihak ketiga yang mempunyai caj-caj mereka untuk pengurusan dan lain-lain, adalah lebih baik mereka terus berikan kepada para asnaf yang ada di depan mata.

Antara sebab lain juga ialah isu defisit kepercayaan terhadap institusi zakat yang ada tanpa menafikan penghormatan dan juga pengiktirafan mereka terhadap usaha-usaha yang telah dilakukan oleh badan-badan pungutan dan agihan zakat.

Saya berpendapat bahawa perkara ini boleh diselesaikan dengan harmoni tanpa kedua-dua pihak massa dan institusi zakat negeri saling menunding jari dan menyalahkan satu sama lain.

Antara solusi yang wajar difikirkan ialah penyebaran maklumat yang lebih meluas oleh pihak berwajib tentang usaha-usaha mereka secara merakyat.

Asnaf
Di samping itu, mereka perlu juga melibatkan seramai mungkin relawan atau kumpulan sokongan dari kalangan massa untuk bersama terlibat dalam usaha pengagihan.

Antara trending anak-anak muda urban dan berpendidikan di Malaysia hari ini ialah keminatan mereka terhadap usaha relawan yang banyak boleh kita baca dan lihat samada di media arus perdana mahupun media sosial.

TFTN, wakaf buku, Dapur Jalanan, Projek Nasi Lemak dan juga seribu satu NGO dan persatuan masyarakat sivil yang membantu mangsa banjir di Kelantan adalah di antara contoh keterlibatan masyarakat kita yang semakin tinggi dalam bidang sukarelawan.

Bahasa politiknya, mereka ini adalah aktor masyarakat sivil yang bukan kerajaan.

Jika badan-badan zakat tidak mengambil peluang untuk terlibat dan melibatkan anggota masyarakat di dalam usaha pengagihan, selagi itulah banyak persepsi yang akan timbul.

Badan-badan zakat perlu keluar dari kepompong birokrasi dan mentaliti yang merasakan bahawa hanya mereka sebagai autoriti yang lebih tahu dan hanya mereka sahaja wakil tunggal dalam mengoperasikan zakat di dalam membantu asnaf. Mereka perlu bersama segmen massa yang semakin berkembang dan menjadi arus di kalangan anak-anak muda dewasa ini.

Antara solusi lain yang wajar dipertimbangkan oleh autoriti agama di negeri-negeri juga ialah proses devolusi kutipan dan pengagihan zakat.

Mekanisme devolusi ialah dengan memberdayakan NGO-NGO yang berdaftar, mempunyai reputasi dan rekod yang cemerlang di dalam usaha-usaha kebajikan dan kemanusiaan agar mempunyai peranan yang diiktiraf oleh pihak autoriti agama dan sah untuk mengutip dan mengagihkan zakat kepada asnaf dengan sistem tatakelola atau governan yang efisien.

Ia boleh dilakukan dengan pemantauan dan audit yang ketat oleh autoriti agama dan pihak ketiga. Di samping itu pihak massa yang membayar zakat dan juga kelompok asnaf zakat sebagai pemegang saham juga menjadi penilai mereka.

Selagi mereka mempunyai rekod pungutan dan pengagihan serta sistem tatakelola yang baik, selagi itulah lesen mereka sebagai institusi-mikro pemungut dan pengagihan zakat itu diteruskan, tetapi jika sebaliknya, maka pihak berwajib berhak menariknya semula.

Di samping itu pihak pembayar zakat juga mempunyai lebih banyak pilihan untuk membayar zakat mereka kepada pihak yang mereka lebih percaya dan lebih yakini.

Di dalam proses ini, para pembayar zakat diberdayakan dan diberikan kebebasan untuk memilih berdasarkan pertimbangan, kajian dan pengamatan mereka. Ia menjadi sebahagian dari proses pendidikan masyarakat untuk menjadi masyarakat bermentaliti negara maju.

Proses seumpama ini banyak dilakukan oleh NGO-NGO, badan -badan kebajikan dan juga pusat-pusat Islam di luar negara, terutamanya di negara-negara maju. Sebagai contoh, Islamic Relief UK, Interpol, Green Hands dan lain-lain lagi badan seumpamanya di UK bergerak seperti ini.

Apapun di dalam konteks Malaysia, sikap defensif badan-badan zakat dan autoriti agama di dalam isu zakat yang sering timbul dan tenggelam mengikut musim perlu dielakkan.

Berbanding dengan pendekatan menghukum dengan mengharamkan individu memberikan zakat terus kepada asnaf, ataupun terus membawa label-label hukuman yang lain, seeloknya pihak terlibat lebih membawa laras bahasa yang rasional, inklusif dan membuka ruang dialog dan perbincangan yang lebih sivik.

Ditakuti dengan pendekatan menghukum dan melabel apatah lagi bersikap defensif, ia semakin menebalkan lagi defisit kepercayaan massa terhadap autoriti agama, bukan sahaja di dalam isu zakat, malah dalam isu-isu lain juga. Ini adalah keadaan yang tidak membantu.



* Dr Maszlee Malik merupakan serorang pensyarah Kuliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antarabangsa

** Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI.