SEREMBAN: Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Aminuddin Harun akan menghadap Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir pada Rabu bagi mendapatkan perkenan berhubung pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN).

Pembubaran itu bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Negeri (PRN) yang bakal melibatkan 36 kerusi DUN di negeri itu.

Pejabat Menteri Besar Negeri Sembilan dalam jemputan kepada media memaklumkan pertemuan itu akan diadakan di Istana Hinggap di sini, kira-kira pukul 10 pagi esok sebelum mengadakan sidang media khas pada pukul 10.45 pagi.

“Sidang media khas Menteri Besar Negeri Sembilan akan diadakan di Lobi, Wisma Negeri pada jam 10.45 pagi.

“Bagaimanapun hanya jurugambar daripada RTM dan Bernama dibenarkan mengambil gambar ke bawah Duli Tuanku menandatangani watikah pembubaran di Istana Hinggap jam 10 pagi,” menurut kenyataan itu.

Aminuddin sebelum ini memaklumkan akan menghadap Tuanku Muhriz pada Rabu bagi meminta izin untuk membubarkan DUN pada 30 Jun ini.

Pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu menyaksikan, Pakatan Harapan (PH) memenangi 20 kerusi DUN manakala Barisan Nasional (BN) sebanyak 16 kerusi di Negeri Sembilan.

Selain Negeri Sembilan, lima lagi negeri yang bakal berdepan PRN adalah Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Kelantan dan Terengganu.