SHAH ALAM : Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari memegang lima portfolio Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) bagi penggal ke-15 pentadbiran negeri Selangor.

Selain kekal dengan jawatan Menteri Besar, Amirudin juga menjadi Exco Kewangan dan Tindakan Ekonomi, Pembangunan Tanah dan Sumber Alam, serta Pendidikan dan Pembangunan Modal Insan.

Selain itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Tua itu juga bertanggungjawab dalam Pemodenan Pentadbiran dan Digitalisasi  Kerajaan dan juga Komunikasi Strategik.

Sementara itu, ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim yang sebelum ini merupakan Speaker DUN Selangor, juga kali pertama menyertai barisan Exco kerajaan negeri dan memegang portfolio Kerajaan Tempatan dan Pelancongan.

Dalam pada itu, ADUN Seri Setia, Mohammad Fahmi Ngah yang pertama kali menjadi Exco memegang portfolio Hal Ehwal Agama Islam dan Pembudayaan Inivasi.

Bagi Pembangunan Belia dan Kemajuan Sukan, portfolio tersebut kini digalas ADUN Kota Anggerik, Mohd Najwan Halimi.

ADUN  Kinrara, Ng Sze Han pula kali ini ditugaskan untuk memegang portfolio Pelaburan dan Perdagangan.

Exco Perumahan dan Kebudayaan kini disandang oleh ADUN Tanjong Sepat, Borhan Aman Shah manakala bagi Pembangunan Wanita dan Kebajikan Masyarakat dipegang oleh ADUN Taman Templer, Anfaal Saari.

Secara keseluruhan, seramai tujuh muka baharu dikemukakan dalam kesemua 11 Exco kerajaan negeri yang telah diumumkan.