KUALA LUMPUR: Yang Dipertua Dewan Rakyat dan timbalannya diminta untuk membentangkan cadangan hanya 80 Ahli Parlimen dihadkan dalam satu sesi sebelum persidangan bermula 26 Julai ini.

Ahli Parlimen Johor Bahru, Akmal Nasrullah Mohd Nasir menegaskan, ia akan menjadi penentu kepada sokongan sebenar yang akan diperoleh daripada cadangan berkenaan.

Jelasnya, setiap Ahli Parlimen berharap pembukaan sidang akan menjawab persoalan yang perlu diketahui rakyat terutama isu COVID-19.

"Ruang Parlimen itu sewajarnya dibuka seluas-luasnya agar perbincangan utama melibatkan krisis pandemik dapat dibincangkan. Kes kematian tertinggi direkodkan semalam yang mana berkaitan COVID-19.

"Pengurusan menghadapi bencana ini berada dalam keadaan yang sangat kucar-kacir. Tidak hairan kita dari krisis pandemik, kita memasuki krisis ekonomi. Soal kehilangan pendapatan ini adalah amat parah.

"Dalam soal rakyat yang hilang pekerjaan ini bukan hanya memberi kesan yang hanya seminggu dua yang boleh ditampung dengan bakul makanan semata-mata, tetapi kesannya memberi tekanan kepada mereka untuk meneruskan kehidupan pada hari ini. Sebab itu ia boleh ditafsirkan boleh menjurus ke arah yang lebih parah," katanya semasa dihubungi pada Isnin.

BACA: 80 ahli Parlimen dicadang bersidang dalam satu sesi

BACA: 
Ada ruang perbahasan pada sidang khas Parlimen - Takiyuddin

Parlimen | Ada ruang untuk berbahas - Takiyuddin

BACA: Inisiatif Pemulih di sini

Sebelum ini, Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon berkata, Jawatankuasa Dewan Rakyat akan mencadangkan hanya 80 ahli Parlimen dihadkan dalam satu sesi persidangan Parlimen bermula 26 Julai ini.

Jelasnya, perkara itu akan dibincangkan bersama Ketua Whip parti politik dalam Dewan.

Tambahnya cadangan itu dijangka dapat diputuskan minggu depan sebelum Parlimen mula bersidang.

Dalam pada itu dakwa Akmal, cadangan had kehadiran 80 Ahli Parlimen untuk satu sesi adalah tidak bertanggungjawab.

Parlimen | Hanya 80 Ahli Parlimen dicadang bersidang


Dakwanya, ia keputusan dua darjat selain tiada isu berbangkit dalam hal pandemik kerana Ahli Parlimen akan menjalani ujian saringan pada Jumaat ini.

Sebelum ini juga, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Datuk Seri Takiyuddin Hassan memaklumkan, akan ada ruang perbahasan dalam sidang khas Parlimen nanti.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh berkata, sebarang pengumuman berkaitan sesi perbahasan adalah di bawah bidang kuasa Speaker Dewan Rakyat.

Jelasnya, pemberitahuan sebelum ini oleh menteri menunjukkan bahawa tiada konsep pemisahan kuasa yang berlaku di negara ini.

"Pertamanya saya rasa tidak sesuai untuk menteri memberi pengumuman bahawa perbahasan akan berlaku di Dewan Rakyat kerana ini adalah bidang kuasa Speaker. Ini seolah-olah memberi gambaran bahawa tiada konsep pemisahan kuasa.

"Yang kedua sekatan atau had minimum 80 Ahli Parlimen yang boleh masuk ke Dewan Rakyat langsung tidak masuk akal kerana semua Ahli Parlimen telah menerima vaksin mereka sejak bulan April. Parlimen juga telah membelanjakan kos penghadang di setiap meja Ahli Parlimen untuk mencegah COVID-19.

"Jangan kita lupa, sebelum masuk Parlimen, selalunya semua Ahli Parlimen akan dikenakan swab test untuk COVID-19, jadi beberapa langkah telah diambil untuk memastikan keadaan yang selamat. Saya tidak faham kenapa masih memerlukan sekatan seperti ini untuk mengehadkan masa dan jumlah Ahli Parlimen yang boleh masuk untuk membawa isu rakyat," ujarnya.

Sebelum ini, kerajaan memutuskan Mesyuarat Khas Penggal ketiga Parlimen ke-14 diadakan selama lima hari bermula 26 hingga 29 Julai dan 2 Ogos ini bagi Dewan Rakyat.

Dewan Negara pula akan bersidang selama tiga hari bermula 3 hingga 5 Ogos ini.

Persidangan itu bertujuan memberi penerangan kepada semua ahli Parlimen berkenaan tentang Pelan Pemulihan Negara (PPN) dan meminda semua perundangan dan peraturan bagi membolehkan persidangan Parlimen diadakan secara hibrid.