Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menegaskan pendaftaran pengundi berumur 18 tahun belum dilaksanakan buat masa ini.

Pengerusi SPR, Datuk Azhar Azizan Harun berkata, sebaliknya pendaftaran itu akan dilaksanakan serentak dengan pendaftaran pemilih secara automatik.

"Bagaimanapun perkara itu akan dilakukan selepas segala persiapan SPR diselesaikan termasuk penyediaan pindaan kepada Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002 dan undang-undang lain yang berkaitan.

"Selain itu, (persiapan lain adalah) penyediaan prosedur operasi standard (SOP) serta penyediaan sistem dan infrastruktur.

"Kesemua persiapan ini dijangka selesai selewat-lewatnya pada Julai tahun depan," katanya dalam kenyataan di sini pada Ahad.

Sebelum ini tular dalam media sosial yang mengajak rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas untuk mendaftar sebagai pengundi.

Dalam pada itu, Azhar Azizan berkata, SPR akan memaklumkan sebarang perkembangan terkini berhubung pilihan raya dari masa ke masa dengan mengeluarkan kenyataan rasmi.

"SPR menyeru kepada orang ramai untuk merujuk terlebih dahulu kepada SPR melalui laman web rasmi SPR di www.spr.gov.my atau akaun sosial media rasmi SPR seperti di Facebook atau menghubungi di talian 03-88927200 bagi mengelakkan penularan berita palsu," ujarnya.