Sebagai satu entiti politik baharu, Gabungan Parti Sarawak (GPS) dilihat mempunyai keupayaan untuk memastikan gabungan ini mendapat tempat di hati rakyatnya.

Penganalisis Politik, Dr Jeniri Amir berpendapat, penerimaan rakyat yang luar biasa terhadap gabungan tersebut membuktikan mereka yakin gabungan ini akan dapat memperjuangkan hak negeri ini berlandaskan Perjanjian Malaysia 1963.

Jelasnya lagi, logo GPS membuktikan gabungan itu akan sedaya upaya menangani segalah permasalahan di negeri itu.

“Berlandaskan logo GPS, ia membawa mesej usaha untuk memperkukuhkan dan mendaulatkan perlembagaan.

“Ia juga mencerminkan keadilan dan kesaksamaan serta kedaulatan undang-undang. Jadi saya percaya GPS akan bergerak dalam kerangka yang akan terus memperjuangkan hak mereka berlandasakan Perjanjian Malaysia 1963.

“Melihat kepada sentimen rakyat pula, mereka percaya GPS berupaya untuk memahami masalah di negeri ini berbanding parti komponen Pakatan Harapan,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI pada Sabtu.




Dr Jeniri turut berpendapat, menjelang pilihan raya negeri ke-12, ia merupakan cabaran buat gabungan itu mempertahankan kerusi mereka di negeri itu.

Gabungan tersebut memerlukan strategi ampuh untuk terus kekalkan momentum sehingga pilihan raya negeri ke-12 akan datang.