SEREMBAN: Perikatan Nasional (PN) tidak menolak kemungkinan isu yang sedang didepani UMNO ketika ini membuka lebih peluang buat gabungan itu untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam buah negeri nanti.

Ketua Penerangan PN, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, tindakan pimpinan di atas tidak menggambarkan aspirasi akar umbi UMNO di bawah yang tidak boleh bersuara, apabila bersuara mereka dipecat.

"...Sebab itu saya menyeru kepada ahli-ahli UMNO, ada cara lain, gunakan kebijakasanaan mereka sebagai pengundi untuk menyokong PN dalam PRN akan datang.

"Maknanya mereka ada peranan, kalau mereka buka mulut kena pancung, jadi tidak apa, duduk dalam UMNO tetapi bantu PN dalam PRN akan datang, insya-Allah kami akan terus melaksanakan dasar-dasar prihatin rakyat, memulihkan ekonomi sebab kita ada formula," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Bengkel Pengucapan Awam Bersatu Negeri Sembilan di sini pada Sabtu.

Dalam pada itu, beliau yang juga Pengarah Pilihan Raya PN berkata, pihaknya membuka platform parti itu kepada ahli-ahli UMNO yang dipecat dan digantung keahlian untuk bersama-sama memberikan sumbangan kepada pembangunan negara.

Jelasnya, keterbukaan itu termasuklah kepada bekas Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin Abu Bakar yang dipecat serta Ahli parlimen Sembrong, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan bekas Ketua Penerangan UMNO, Shahril Sufian Hamdan yang digantung selama enam tahun dari parti itu semalam.

"Setakat ini, tidak ada perbincangan, tetapi saya percaya mereka ada peranan untuk bersama-sama dengan PN bagi melakukan sesuatu yang lebih baik.


Artikel asal di Sinar Harian